Frykten for barnevernet: En kvalitativ studie av saksbehandleres arbeid med etniske minoritetsforeldres frykt for barnevernet
Abstract
Denne masteroppgaven handler om etniske minoritetsforeldres frykt for barnevernet, som utgjør et sentralt element i det flerkulturelle barnevernsarbeidet. Formålet med denne undersøkelsen er derfor å rette søkelyset mot hvordan saksbehandlere i den norske barneverntjenesten arbeider med den utbredte frykten i minoritetsmiljøene, med hensikt om å avdekke hvilke strategier som benyttes av saksbehandlerne for å motvirke frykt mot tjenesten. Dette er en kvalitativ studie basert på individuelle intervjuer med seks saksbehandlere i barnevernet, hvor det er deres erfaringer som danner grunnlaget for undersøkelsens empiri.
Ved å anvende en tematisk analysemodell har jeg avdekket fire sentrale temaer som belyser hvordan saksbehandlere arbeider med etniske minoritetsforeldres frykt for barnevernet. Disse temaene er: 1) å bygge relasjon, 2) å tette kunnskapshull og å rette opp misforståelser, 3) å tilrettelegge, og 4) kritisk refleksjon rundt barnevernets organisering. Resultatene fra analysen drøftes i lys av Michel Foucaults maktteori og Michael Lipskys teori om bakkebyråkrati. Disse teoriene gir innsikt i hvordan maktdimensjoner og skjønnsutøving preger saksbehandlernes yrkesutøvelse i barneverntjenesten, og belyser at deres praksis er preget av knappe ressurser og uklare retningslinjer. Drøfting av mine funn viser derfor at makt, skjønnsutøvelse og ressursmangler begrenser saksbehandlernes arbeid med etniske minoritetsforeldres frykt for barnevernet i stor grad.
Nøkkelord: barnevern, etniske minoriteter, frykt, mistillit, samarbeid, skjønnsutøvelse, makt