"Vi blir litt mindre i deres øyne": En kvalitativ studie av rasisme og diskriminering i Nav sosialtjenesten hos innvandrerkvinner.
Abstract
Denne masteroppgaven i sosialt arbeid handler om innvandrerkvinner sine erfaringer med rasisme og diskriminering i Nav sosialtjenesten. Formålet med studien har vært å få økt kunnskap og belyse om mulige rasistiske og diskrimineringserfaringer som kan forekomme hos denne brukergruppen i møte med det kommunale hjelpeapparatet i Nav.
Denne studien bygger på kvalitativ forskningsmetode. Det ble gjennomført kvalitative individuelle intervjuer med fire innvandrerkvinner i perioden februar – mai 2024. Datamaterialet gir dyptgående beskrivelser av erfaringene innvandrerkvinnene har med rasisme og diskriminering i møte med Nav. Det gir innsikt i deres meninger, refleksjoner, holdninger og følelser om hvordan det oppleves å være utsatt for forskjellsbehandling i Nav. Det er benyttet flere teoretiske perspektiver og begreper som er innenfor samme teoretisk rammeverk, men som forklarer tematikken fra flere vinkler med ulikt fokus.
Hovedfunnene fra studien viser at majoriteten av informantene opplever rasisme og diskriminering i Nav på et individuelt nivå. Det informantene forteller om vitner om direkte og indirekte rasisme og diskriminering på grunn av deres sosiale kategorier som uttrykkes gjennom negative holdninger og handlinger av enkelte veiledere i Nav. Det blir fremstått som harmløse og nøytrale handlinger, men som oppleves som ydmykende for informantene. Et annet hovedfunn viser at to av informantene opplever manglende tolk som resulterte til mangel på språk og ulik tilgang til tjenester som blir sett som uttrykk for rasisme og diskriminering i Nav på et institusjonelt nivå. Funnene viser et tydelig samspill av ulike sosiale kategorier hos majoriteten av informantene som samvirker og forsterker deres opplevelse av diskriminering i Nav.
Funnene viser også at samtlige av informantene er misfornøyd med oppfølgingen i Nav. Videre framkommer det i funnene at informantene opplever ydmykelse, avmektighet og mistillit i Nav som er knyttet til deres opplevelse av forskjellsbehandling. Erfaringene gir en rekke konsekvenser som helsemessige utfordringer, tilbaketrekking, manglende tilhørighet i samfunnet, og svekket tillit til Nav. Samlet sett viser summen av alle erfaringene i Nav at de henger sammen og forsterker informantenes opplevelse av ekskludering og marginalisering som brukere av sosiale tjenester i Nav.