Når tilbakeføring byr på sosioøkonomiske utfordringer; en klassereise hjem igjen.
Description
Full text not available
Abstract
Når barn flytter i fosterhjem flytter de ofte fra et foreldrehjem med lavere sosioøkonomisk status enn fosterhjemmet de flytter til. Denne studien undersøker hvordan barnevernsansatte forstår betydningen av endring i sosioøkonomiske forhold, for barn som flyttes tilbake fra fosterhjem til foreldrehjem. Lav sosioøkonomisk status i hjemmet anses som en risikofaktor for omsorgssvikt. Til tross for dette har sosioøkonomiske forhold en omdiskutert plass i barnevernsfaget, der det ikke er enighet om hvorvidt barnevernstjenesten har ansvar for denne delen av det sosiale arbeidet med familier. Studien bygger på semistrukturerte intervjuer med ti barnevernsansatte som jobber med barn som bor i fosterhjem. Den tematiske analysen viser tre hovedfunn: (1) barna opplever en reversert klassereise når de tilbakeføres fra fosterhjem, (2) endringene i sosioøkonomiske forhold skaper kulturelle skift og identitetsutfordringer hos barnet og (3) det skjer ansvarspulverisering i forhold til hvem som skal jobbe med, eller ta ansvar for, de sosioøkonomiske forholdene i foreldrehjemmet når barnet bor i fosterhjem. Diskusjonen anvender klasseteori og et interseksjonelt perspektiv og oppsummert viser studien at de barnevernsansatte har liten forståelse for hvordan endring i sosioøkonomiske forhold påvirker barnet ved tilbakeføringer. De viser også lite innsikt i hvordan de kan jobbe med foreldrene når barnet bor borte, for å forebygge konsekvensene av de sosioøkonomiske endringene. Studien viser at de barnevernsansatte hovedsakelig vurderer endringer i sosioøkonomiske forhold utfra middelklassens og majoritetskulturens verdier og normer, noe som kan føre til en diskriminerende praksis der barn og foreldre ikke får den oppfølgingen de trenger for å kunne gjenforenes på en måte som er til det beste for barnet. Studien belyser at det kan være behov for økt sosioøkonomisk sensitivitet i barnevernstjenestens vurderingsprosesser og i arbeidet med oppfølging av barn og foreldre.