Sosialt entreprenørskap: En dokumentanalyse av hvordan sosialt entreprenørskap i Norge fremstilles i offentlige og politiske dokumenter.
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker sosialt entreprenørskap i norsk kontekst med et fokus på hvordan det fremstilles i offentlige og politiske dokumenter. Oppgaven bygger på problemstillingen: Hvilken fremstilling og forståelse av sosialt entreprenørskap kommer til uttrykk i offentlige og politiske dokumenter?
Oppgaven er en kvalitativ dokumentanalyse av to utvalgte dokumenter som omhandler sosialt entreprenørskap publisert av Kommunal- og moderniseringsdepartementet og en tverrdepartemental arbeidsgruppe. Målet med oppgaven er å undersøke hva disse dokumentene legger i sosialt entreprenørskap. Er det noen spesifikke temaer og begreper som rammer inn sosialt entreprenørskap?
Gjennom dokumentanalysen fremstår sosialt entreprenørskap som et supplement til offentlig sektor og det betraktes som et verktøy som utfyller eller tilfører offentlig sektor nye ressurser og perspektiver. Begrepet innovasjon er sentralt og sosialt entreprenørskap beskrives blant annet som en «innovativ kraft» som kan fremme innovasjon i offentlig sektor, særlig i samarbeid med kommuner. Sosialt entreprenørskap fremstilles også som en sentral samarbeidspartner i samskapingsprosesser.