På vei mot en bærekraftig kollektivtransport
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172273Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med dette masterprosjektet har vært å undersøke ‘’Hvilke utfordringer som møter bussnæringen i Oslo og Akershus med iverksetting av klimapolitikken, og hvordan bransjen arbeider for å overvinne disse utfordringene?" Dette med fokus på iverksettingsteori hvor jeg har undersøkt problemstillingen fra et ‘’top-down’’ perspektiv, ‘’bottom-up perspektiv’’ og en kombinasjon av begge gjennom ‘’Advocacy Coalition Framework (ACF).’’ Studien følger en kvalitativ forskningsprosess med forskningsintervju og dokumentanalyse som datainnsamlingsmetoder.
Studien viser at iverksettingen av klimapolitikken i bussbransjen følger en hierarkisk styringsstruktur, der EU setter de overordnede premissene og nasjonale myndigheter følger deretter med nasjonale klimamål. Det finnes ingen sektorvise mål noe som styrker mulighetene for bransje initiativer. Et eksempel på dette er Ruter sitt ambisiøst mål om ‘’nullutslipp innen 2028’’ som ble oppnådd før tidsfristen.
Bussbransjen står for 305 tusen tonn-CO2 utslipp fordelt på fylkeskjøring, skolekjøring og annet bussdrift. Dette utgjør altså 3,8 % av veitrafikkens utslipp. Samt at bransjen er samfunnskritisk. Bussnæringen i Oslo og Akershus utgjør også den største andelen av kollektivtrafikken i hele landet.
Utfordringene bussnæringen i Oslo og Akershus står overfor kan oppsummeres slik: høye investeringskostnader i nullutslippsteknologi, utfordringer med ressurser grunnet markedsleveranser og ansvarlig produksjon, raske krav om iverksetting av klimapolitikken som kan gå utover driftssikkerheten og påliteligheten. Kapasitetsproblemer og et fragmenterende samarbeid spesielt mellom lokale myndigheter og aktørene på bakkenivå.
På en annen side arbeider både bransjen og myndighetene sammen for å løse disse utfordringene, dette gjennom offentlig støtte ordninger som ENOVA og klimasats. Samt mere satsing på lav og nullutslippsteknologi spesielt bybussene. Bransjen søker også nye markeder som Kina. Bussvirksomhetene tilpasser også sine strategier, og utvikler og tester nye innovative og teknologiske løsninger. Det er også viktig å fremheve viktigheten av bransjesamarbeid og styrken som ligger i koalisjoner og policy Learning gjennom ulike programmer samt læring på sikt.