• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læreres digitale undervisningspraksis

Howard, Dawn Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:290319882:129696324.pdf (881.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3172260
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [339]
Abstract
Sammendrag

Skolen er i dag i stor grad digitalisert, og dette er noe mange mener noe om, både innad i og

utenfor skolen. Holdningene spenner fra teknologisk entusiasme til dyp bekymring, og det

offentlige ordskiftet er til dels preget av sterke følelser på begge sider.

Til syvende og sist er det læreren som avgjør når og hvordan digital teknologi brukes i

undervisningen, men med forventninger både fra nasjonale myndigheter, samfunnet, foresatte,

skoleeiere, skoleledere og ikke minst andre lærere, hvordan fatter lærerne disse beslutningene?

Hvilke faktorer gjør seg gjeldende når lærerne velger om de vil benytte seg av digital teknologi

eller ikke?

Denne studien undersøker hvilke faktorer lærerne selv mener påvirker deres valg, gjennom to

forskningsspørsmål:

1. Hvilke faktorer opplever lærere på 1.-4.trinn at har betydning for deres digitale

undervisningspraksis i skolen?

2. Hvordan opplever lærerne at samspillet mellom disse faktorene påvirker deres digitale

undervisningspraksis?

Studien søker å besvare spørsmålene ut fra lærernes perspektiv, og benytter et kvalitativt

forskningsdesign med semistrukturert intervju som metode. Utvalget består av fem lærere på 1.-

4.trinn.

For å kunne svare på forskningsspørsmålene undersøkes tidligere forskning om ulike faktorer

som kan påvirke læreres undervisningspraksis knyttet opp mot digital teknologi, i studien kalt

digital undervisningspraksis. Forskningen og relevant teori brukes til å bygge et analytisk

rammeverk som redegjør for faktorer som potensielt kan påvirke læreres digitale

undervisningspraksis, og plasserer disse på makro-, meso- og mikronivåer. I tillegg skilles det

mellom faktorer som er eksterne og interne. De interne faktorene sammenfaller med faktorer på

mikronivå, mens meso- og makronivå består av eksterne faktorer.

Datamaterialet fra intervjuene analyseres ved bruk av refleksiv tematisk analyse, og funnene

diskuteres i lys av forskningsspørsmålene, tidligere forskning og det analytisk rammeverket.

Studien konkluderer med at påvirkningen fra ulike faktorer er sammensatt. Lærerne opplever

særlig interne faktorer på mikronivå som betydningsfulle, da spesielt teknologiens pedagogiske

nytte, samt egen profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Blant eksterne faktorer trekker

lærerne frem mulighet for kompetanseheving. Andre faktorer på mesonivå, som en aktiv ledelse

og profesjonelle læringsfellesskap, oppleves viktigere for lærere med lavere selvopplevd

mestringstro og PfDK enn for lærerne som er tryggere i sin bruk. Faktorer som

styringsdokumenter og planer fremheves ikke av lærerne, men kan antas å ha en underliggende

innflytelse.

For å hjelpe lærerne i deres utvikling av digital undervisningspraksis, anbefales på bakgrunn av

funnene langsiktig kompetanseheving med fokus på pedagogisk bruk av digital teknologi,

fortrinnsvis gjennom profesjonelle læringsfellesskap, drevet av en aktiv ledelse og forankret i

planer og visjoner på flere nivåer.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit