Læreres digitale undervisningspraksis
Abstract
SammendragSkolen er i dag i stor grad digitalisert, og dette er noe mange mener noe om, både innad i og utenfor skolen. Holdningene spenner fra teknologisk entusiasme til dyp bekymring, og det offentlige ordskiftet er til dels preget av sterke følelser på begge sider.Til syvende og sist er det læreren som avgjør når og hvordan digital teknologi brukes i undervisningen, men med forventninger både fra nasjonale myndigheter, samfunnet, foresatte, skoleeiere, skoleledere og ikke minst andre lærere, hvordan fatter lærerne disse beslutningene? Hvilke faktorer gjør seg gjeldende når lærerne velger om de vil benytte seg av digital teknologi eller ikke?Denne studien undersøker hvilke faktorer lærerne selv mener påvirker deres valg, gjennom to forskningsspørsmål:1. Hvilke faktorer opplever lærere på 1.-4.trinn at har betydning for deres digitale undervisningspraksis i skolen? 2. Hvordan opplever lærerne at samspillet mellom disse faktorene påvirker deres digitale undervisningspraksis?Studien søker å besvare spørsmålene ut fra lærernes perspektiv, og benytter et kvalitativt forskningsdesign med semistrukturert intervju som metode. Utvalget består av fem lærere på 1.-4.trinn. For å kunne svare på forskningsspørsmålene undersøkes tidligere forskning om ulike faktorer som kan påvirke læreres undervisningspraksis knyttet opp mot digital teknologi, i studien kalt digital undervisningspraksis. Forskningen og relevant teori brukes til å bygge et analytisk rammeverk som redegjør for faktorer som potensielt kan påvirke læreres digitale undervisningspraksis, og plasserer disse på makro-, meso- og mikronivåer. I tillegg skilles det mellom faktorer som er eksterne og interne. De interne faktorene sammenfaller med faktorer på mikronivå, mens meso- og makronivå består av eksterne faktorer.Datamaterialet fra intervjuene analyseres ved bruk av refleksiv tematisk analyse, og funnene diskuteres i lys av forskningsspørsmålene, tidligere forskning og det analytisk rammeverket.Studien konkluderer med at påvirkningen fra ulike faktorer er sammensatt. Lærerne opplever særlig interne faktorer på mikronivå som betydningsfulle, da spesielt teknologiens pedagogiske nytte, samt egen profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Blant eksterne faktorer trekker lærerne frem mulighet for kompetanseheving. Andre faktorer på mesonivå, som en aktiv ledelse og profesjonelle læringsfellesskap, oppleves viktigere for lærere med lavere selvopplevd mestringstro og PfDK enn for lærerne som er tryggere i sin bruk. Faktorer som styringsdokumenter og planer fremheves ikke av lærerne, men kan antas å ha en underliggende innflytelse.For å hjelpe lærerne i deres utvikling av digital undervisningspraksis, anbefales på bakgrunn av funnene langsiktig kompetanseheving med fokus på pedagogisk bruk av digital teknologi, fortrinnsvis gjennom profesjonelle læringsfellesskap, drevet av en aktiv ledelse og forankret i planer og visjoner på flere nivåer.