Hæ, Minecraft i norsk, ærre mulig??? – En designvitenskapelig metode for bruk av Minecraft Education i norsk på yrkesfag.
Abstract
I denne studien blir Minecraft Education utforsket som et pedagogisk verktøy i norskfaget på yrkesfag. Forskningsspørsmålene skal undersøke hvordan spillbasert læring kan bidra til å øke elevenes engasjement og gjøre undervisningen mer relevant. Med innføringen av læreplanverket LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2020b) har det blitt et større fokus på tverrfaglighet og yrkesretting i fellesfagene. «Husbygging i Minecraft» er et undervisningsopplegg som gir elever muligheten til å utforske og bruke kompetanse fra flere fag gjennom praktisk arbeid i Minecraft Education. Målet er å se om spillbasert læring kan fremme engasjement og læring.
Studien har brukt en designbasert forskningsmetode for å utvikle «Husbygging i Minecraft» i samarbeid med programfagslærere og elever. Gjennom sykliske iterasjoner av utprøving, evaluering og videreutvikling har det blitt utviklet et komplekst undervisningsopplegg som skal etterligne en husbyggingsprosess som er lagt tett opp mot hvordan en slik prosess utføres av et tømrerfirma. Designet av undervisningsopplegget er forankret i litteratur om spillbasert læring, motivasjonsteori og pedagogisk praksis. Forskning indikerer at spillbasert læring kan øke elevenes engasjement og motivasjon, som er avgjørende for læringsutbytte. Det har vært viktig å integrere eksisterende forskning inn i designprosessen. Det sikrer at undervisningen er både teoretisk og praktisk forankret, og at den oppfyller kravene fra læreplanene og elevenes behov for yrkesretting og tverrfaglighet.
Funnene fra studien indikerer at implementeringen av undervisningsopplegget i Minecraft Education har en positiv innvirkning på elevenes motivasjon og engasjement i norskfaget. Elevene rapporterer om økt interesse for å lære, det kan tilskrives den interaktive og kreative tilnærmingen som Minecraft Education tilbyr. Gjennom observasjoner og tilbakemeldinger fra elevene ser en at oppgavene bidrar til en følelse av mestring og fremgang. Resultatene viser at den tverrfaglige tilnærmingen gir elevene en mer relevant og meningsfull læring. Elevene uttrykker en økt forståelse for hvordan norskfaget kan anvendes i praktiske sammenhenger. Det styrker elevenes opplevelse av fagets relevans for yrkesvalg de har tatt. Funnene peker mot at et spillbasert læringsmiljø kan være en god metode for å engasjere elever i et tradisjonelt teoretisk fag som norsk.