Design av et KI-verktøy som kan støtte pedagogisk bruk av KI
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172256Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne studien utforsker muligheter og utfordringer for bruk av generativ kunstig intelligens som et verktøy for læring, og hvordan et KI-verktøy kan designes for å kunne støtte lærere i pedagogisk bruk av denne teknologien. Studien ser også på utfordringen med at lærere har ulik KI-kompetanse og hvilke konsekvenser det har for utforming av verktøyet. Masteroppgavens problemstilling er:Hvordan designe et KI-verktøy som kan støtte læreres pedagogiske praksis på tvers av ulike nivåer av KI-kompetanse?
Problemstillingen undersøkes gjennom en designstudie hvor en prototype blir utviklet. Studien anvender deltakende design som forskningstilnærming og tre lærere deltar i samarbeidet gjennom flere iterasjoner for å utvikle prototypen.Studien drøfter hvordan KI-verktøyet tar hensyn til muligheter og utfordringer knyttet til bruk av språkmodeller i undervisning. Rammeverket for lærerens PfDK og UNESCOs rammeverk for KI-kompetanse for lærere benyttes for å utforske hvordan lærere på ulike nivåer av KI-kompetanse kan benytte seg av verktøyet. Studien konkluderer med fem designprinsipper om hvordan KI-verktøy kan utformes. Disse kan være nyttige for andre som skal utvikle KI- verktøy for lærere: (1) Spesifikke og tilpassede chatboter: Chatboter med klart definerte oppgaver kan støtte læreres pedagogiske bruk av språkmodeller. (2) Støtte ulike nivåer av KI-kompetanse: Tilby funksjoner som er tilgjengelige for både nybegynnere og erfarne brukere. (3) Fremme deling og samarbeid: Legge til rette for at lærere kan dele og samarbeide om utvikling av chatboter. (4) Tilby eksport av chatlogger for dokumentasjon: Gi mulighet til å eksportere chatlogger for å dokumentere elevenes læringsprosesser. (5) Bruke wireframes for å utvikle fagspesifikke KI-verktøy gjennom deltakende design: Involvere lærere i designprosessen ved hjelp av visuelle verktøy som wireframes.