Hvordan få lærere til å ta i bruk tilgjengelig teknologi - Et designstudie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172255Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
I en kommune i Finnmark ble 3D-printteknologi tilgjengelig for alle kommunens skoler skoleåret 2020/21. Etter flere år som tilgjengelig teknologi var det få lærere som hadde tatt teknologien i bruk i undervisning. En kommunal IT-rådgiver, med bakgrunn som lærer, undret seg over hva som måtte til for at lærere skulle ta teknologien i bruk. IT-rådgiveren gikk sammen med to lærere ved en lokal skole og sammen gjennomførte de et designstudie med fokus på å gi lærere mulighet til å sette seg inn i bruken av 3D-printteknologi og et innblikk hva teknologien kunne bidra med i grunnskolen. Innledende litteratursøk ledet designgruppen inn mot CFTF-Mindset. I CFTF ble det blant annet foreslått at lærere bør gis muligheter til å erfare teknologier kreativt. Dette fanget designgruppens oppmerksomhet og dannet grunnlaget for- og ble en sentral del av et utviklingsarbeid for å skape en introduksjon til teknologien for lærere. Resultatet endte opp med en prototyp på en metode for å gi lærere erfaring med og kjennskap til en ny teknologi gjennom egen kreativitet. Et digitalt artefakt satt sammen av informasjon om 3D-printteknologi, en introduksjon til nødvendige programvarer og et sett oppgaver som ga rom for brukerens kreativitet ble utviklet i Microsoft Sway. Swaysiden ble testet på syv frivillige lærere som ikke tidligere hadde tatt del i utviklingsarbeidet. Basert på tilbakemeldingene fra disse syv lærerne ble prototypen vurdert og konklusjonen tyder på at en måte å få lærere til å føle seg forberedt på å ta i bruk ny teknologi i klasserommet kan være å la dem selv få erfare teknologien gjennom tilrettelagte oppgaver hvor fokuset legges på det kreative framfor det tekniske.