"Læringsbrett som pedagogisk læringsverktøy i tidlig lese- og skriveopplæring" En kvalitativ studie av læreres meninger og erfaringer ved bruk av læringsbrett i tidlig lese- og skriveopplæring
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere benytter læringsbrett som et pedagogisk læringsverktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen, og hvordan de mener læringsbrett påvirker læringsprosessen. Formålet er å belyse hvilke muligheter og utfordringer lærere mener oppstår ved å bruke læringsbrett i den tidlige lese- og skriveopplæringen. Digitaliseringen i skolen utvikler seg raskt, noe som gjør at lærere må ha en solid digital pedagogisk kompetanse, for å kunne integrere digitale verktøy i undervisningen på en faglig forsvarlig måte. I studien har det blitt brukt en kvalitativ forskningsmetode, hvor det er utført intervjuer av seks lærere med erfaring med bruk av teknologiske verktøy i den første lese- og skriveopplæringen. Resultatene visere at læringsbrett legger til rette for tilpasset opplæring, og det kan bidra til å øke elevenes motivasjon og engasjement for læring. Bruken av læringsbrett kan også føre til forstyrrelser og mindre sosial interaksjon. I studiens avslutning konkluderes det med at læringsbrett har et stort potensial til å forbedre den begynnende lese- og skriveopplæringen, og bruk av ulike multimodale funksjoner har vist hvordan den tidlige lese- og skriveopplæringen kan tilpasses hver enkelt elev. På den andre siden må lærere hele tiden vurdere hvordan læringsbrettet skal brukes for å oppnå best mulig læringsutbytte hos elevene. Det vil være behov for mer forskning på hvordan læringsbrett kan brukes mer effektivt i forskjellige undervisningssituasjoner i den første lese- og skriveopplæringen, spesielt i henhold til flerspråklige elever. Mitt ønske er at studien skal inspirere flere lærere til å bruke læringsbrett mer aktivt i den tidlige lese- og skriveopplæringen.