Lesestrategier: Prioriteringer i nyere norske læreverk for mellomtrinnet
Description
Full text not available
Abstract
Begrepet «lesestrategier» har preget nyere norske læreplaner etter at norske elever scoret svakt på internasjonale lesetester på starten av 2000-tallet. Lesestrategier handler kort oppsummert om bevisste valg leseren tar for å bedre egen forståelse. Etter innføringen av begrepet i nyere norske læreplaner, har det oppstått en usikkerhet knyttet til hvor vidt kompetanse i lesestrategier skal anses som et selvstendig didaktisk mål, eller om strategiene er verktøy i arbeid med andre mål.
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke lesestrategier som prioriteres i to nyere norske læreverk som knytter seg til fagfornyelsen og gjeldende læreplan for norskfaget per 2024, samt utforsket hvordan vi kan forstå disse prioriteringene. De aktuelle læreverkene er Fabel 7 fra Aschehoug forlag og Norsk 7 fra Cappelen Damm forlag. I begge læreverkene fant jeg både implisitte og eksplisitte forekomster av formuleringer som på ulike måter legger opp til at elevene skal få øve seg på å ta i bruk lesestrategier, og på den måten trene opp sin metabevissthet. Norsk 7 legger tilsynelatende i større grad opp til at denne treningen skjer gjennom lærers modellering, der Fabel 7 er mer eksplisitte i sine formuleringer i elevbøkene. Læreverkene prioriterer nokså likt i overordnet perspektiv, men skiller seg fra hverandre i prioriteringer av spesifikke lesestrategier.