Elevers opplevelse av klasseromsklimaet i samfunnsfag - en kvalitativ casestudie
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever med ulik sosioøkonomisk (SØS) bakgrunn opplever klasseromsklimaet i samfunnsfag, med fokus på om det er en sammenheng mellom SØS og opplevelsen av et åpent klasseromsklima. Gjennom en kvalitativ casestudie har jeg intervjuet fem elever fra en ungdomsskoleklasse på 10. trinn, der jeg har samlet inn deres opplevelser og refleksjoner rundt klasseromsklimaet. Studien er teoretisk forankret i kvantitative data fra ICCS, i tre fremtredende demokratisyn i skolen – liberalt, deltaker og deliberativt – som belyser hvilke demokratisyn som er relevante for et åpent klasseromsklima, samt i Bourdieu sin teori om sosial reproduksjon.Funnene fra min studie viser at elevenes SØS-bakgrunn har betydning for hvordan de opplever klasseromsklimaet. Elever med høyere SØS-bakgrunn tenderte til å oppleve klasserommet som mer åpent og inkluderende, og de viste også større engasjement, bedre refleksjonsevner og et mer utviklet språk. Dette samsvarer med Bourdieu sin teori, der elever med høyere SØS-bakgrunn har bedre forutsetninger for å navigere i et klasserom med høye akademiske forventinger. På den andre siden opplevde elever med lavere SØS-bakgrunn at de fikk mindre utbytte av klasseromsklimaet. Dette reflekterer hvordan ulik tilgang til ressurser, både i hjemmet og i skolen, kan påvirke elevers mulighet for læring og deltakelse i diskusjoner. I tillegg viser funnene at hvem som innehar den sosiale makten i klasserommet også spiller en rolle i hvordan elevene forholder seg til hverandre og til diskusjoner i klassen.Studien har ikke som mål å påvise årsakssammenhenger, men heller å gi et bidrag til forståelsen av hvordan SØS-forskjeller kan påvirke elevers erfaringer i klasserommet. Den gir et konkret eksempel på hvordan et åpent klasseromsklima kan fremme eller hemme elevenes læring, avhengig av deres bakgrunn. Denne masteroppgaven gir dermed innsikt i en viktig problemstilling, og kan bidra til videre forskning og diskusjon om hvordan skoler kan utforme et mer inkluderende og rettferdig klasseromsmiljø.