«Amar og skyggene» - en bildebok som støtte for utvikling av begynneropplæringselevens emosjonelle literacy
Abstract
I min entreprenørielle master har jeg utviklet bildeboken Amar og skyggene med en tilhørende lærerveiledning og noe etterarbeid. Formålet var at boken skulle kunne støtte elever til å utvikle emosjonell literacy i begynneropplæringen gjennom høytlesing av bildeboken, gjennomføring av litterære samtaler underveis i lesingen og annet arbeid rundt boken.
Produktet utvikles på bakgrunn av problemstillingen:Hvordan kan jeg utvikle en bildebok med tilhørende undervisningsopplegg som kan bidra til å utvikle emosjonell literacy hos begynneropplæringseleven?
Behovet for produktet er forankret i læreplanen, litteraturteori og teori om utvikling av emosjonell literacy. Jeg har tre forskningsspørsmål som er knyttet til utvikling av tekst og bilde i bildeboken, den litterære samtalen, samt lærerveiledningen. Disse har vært med å styre retningen i oppgaven og utviklingen underveis.
Metoden jeg har brukt er pedagogisk designforskning der jeg samlet inn data i to sykluser. Datamaterialet jeg samlet inn var lydopptak av intervju og videoobservasjon av undervisningen, som deretter ble analysert og var bakgrunnen for endringene som ble implementert i utviklingen av produktet.
Resultatet fra analysen viser at elevene reflekterer og tolker godt rundt grunnleggende og sosiale følelser, men at det fortsatt er mulighet for å forbedre utforminger av bildeboken og lærerveiledningen. I den muntlige presentasjonen vil jeg drøfte utviklingen fra oppstart av prosjektet frem til sluttproduktet basert på analysen for redesign.