Danningperspektiv i kroppsøvingsfaget
Description
Full text not available
Abstract
Skolen har som hensikt å både utdanne og danne elevene. Formålet med denne masteroppgaven har derfor vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som jobber på barnetrinnet i skolen arbeider med å utvikle danning hos elever. Prosjektets problemstilling er: Hvordan forstår kroppsøvingslærere danningsbegrepet, og hvordan legger de til rette for utvikling av danning gjennom sin undervisning?
Masteroppgaven har et teoretisk rammeverk hvor vi har tatt utgangspunkt i Wolfgang Klafkis dannelsesperspektiv, hvor de sentrale begrepene har vært selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet. Knyttet til danning har begreper som samarbeid og demokrati blir redegjort. Videre har den pedagogiske modellen Cooperative Learning blitt presentert, og helt litt slutt presenteres klasseledelse i lys av danningsperspektivet.
For å kunne svare på prosjektets problemstilling har vi benyttet oss av metodetriangulering hvor vi har benyttet oss av to kvalitative metoder i datainnsamlingen. For å samle inn data har vi brukt semi-strukturerte intervju og ikke-deltakende observasjoner.
Etter å ha drøftet våre funn har vi kommet frem til noen resultater som viser til at kroppsøvingsfaget kan være en god arena for å kunne utvikle danning hos elever. For å utvikle dannelse hos elevene har vi funnet ut at samarbeidsøvelser har egenskaper for nettopp dette. Gjennom å bruke noen tilnærminger fra den pedagogiske modellen Cooperative Learning kan dette være med på å utvikle elevers selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet. I tillegg ser vi nytten av å la elevene erfare demokratiske prosesser, dette kan de for eksempel gjøre ved å delta i planleggingsfasen eller at kroppsøvingslæreren legger til rette for elevmedvirkning.