Show simple item record

dc.contributor.advisorAalbergsjø, Gundrosen, Siv
dc.contributor.authorYtterlid, Elias
dc.date.accessioned2025-01-13T17:42:03Z
dc.date.available2025-01-13T17:42:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:289211750:53962468
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3172239
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan elever på 10. trinn anvender algoritmisk tenkning (AT) når de 3D-modellerer bærekraftige hus i naturfagundervisningen. Algoritmisk tenkning, som innebærer å bryte ned problemer i mindre, håndterbare deler og utvikle trinnvise løsninger, er blitt anerkjent som en grunnleggende ferdighet lik lesing og regning (Wing, 2006). Samtidig er modellering en sentral komponent i naturfag, da den hjelper elever med å forstå og anvende den vitenskapelige metoden gjennom utvikling, testing og revisjon av hypoteser (Passmore et al., 2014; Louca & Zacharia, 2012). Studien benytter et kvalitativt enkeltcasestudie-design med data samlet inn fra 50 elever fordelt på 17 grupper. Datainnsamlingen omfattet videoskjermopptak, lydopptak og innsamling av de digitale 3D-modellene elevene utviklet ved bruk av Tinkercad. Undervisningsopplegget var utformet med utgangspunkt i boblemodellen fra Skaperskolen og integrerte prinsippene fra FN-rapporten "Our Common Future" (Brundtland, 1987) for bærekraftig utvikling. Funnene viser at elevene i varierende grad engasjerer seg i ulike aspekter av algoritmisk tenkning, inkludert datapraksiser, modellerings- og simuleringspraksiser, digital problemløsning og systemtenkning. Noen grupper tok initiativ til å samle inn og manipulere data for å informere sine designvalg, mens de fleste brukte 3D-modellering for å visualisere og forstå naturfaglige konsepter knyttet til bærekraftig design. Elevene demonstrerte evne til å dekomponere komplekse oppgaver, forenkle problemer og tenke systematisk om relasjonene mellom ulike komponenter i sine design. Begrenset bruk av programmering indikerer et behov for videre utvikling innen dette området.Konklusjonen er at praktiske oppgaver som 3D-modellering kan fremme elevenes anvendelse av algoritmisk tenkning i naturfagundervisningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleIntegrering av Algoritmisk Tenkning i Naturfag: En Studie av 3D-Modellering av Bærekraftige Hus
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record