Matomgivelser i norske dagligvarebutikker En kartlegging av matomgivelser i dagligvarebutikker i bydeler i Oslo med ulik skår på levekårsindikatorer – en pilotstudie
Abstract
Bakgrunn: Ikke-smittsomme sykdommer tar flere liv på verdensbasis enn smittsomme sykdommer. Det er kjent at et usunt kosthold er en viktig risikofaktor for forekomsten av ikke-smittsomme sykdommer. Matomgivelser i dagligvarebutikker kan ha en stor innflytelse på befolkningens kosthold, ettersom disse omgivelsene ofte former tilgjengeligheten og synligheten av ulike matvarer. Det er lite kunnskap om hvordan matomgivelser i norske dagligvarebutikker ser ut, og om det finnes forskjeller i matomgivelser mellom områder med ulike levekårsindikatorer.
Hensikt: Masteroppgaven har som formål å undersøke om det er noen forskjell i areal av sunne og usunne indikatorvarer i tre ulike dagligvarekjeder i Oslo i områder med en befolkning med ulik skår på kommunens levekårsindikatorer.
Metode: Masteroppgaven er en kvantitativ pilotstudie som utførte målinger i 24 dagligvarebutikker i Oslo. Deskriptiv statistikk og Pearson korrelasjonstest ble brukt for å analyse innsamlet data. For å utføre kartleggingen av mat- og drikkevarer i butikk ble rammeverket fra International Network for Food and Obesity/non-communicable Disease Research, Monitoring and Action Support (INFORMAS) tatt i bruk.
Resultater og konklusjon: Studien viser at det var en statistisk signifikant sammenheng mellom butikker i bydeler med lavere levekårsindikatorer og tre indikatorvaregrupper. For energidrikk var korrelasjonskoeffisienten r = -0,48 (p = 0,02). Sammenhengen mellom butikkens lokasjon og frossen fisk var r = -0,46 (p = 0,03). En moderat negativ sammenheng ble også funnet mellom butikkens lokasjon og frosne grønnsaker r = -0,52 (p = 0,01). I områder med lavere levekårsindikatorer var det 0,48 m2 sunne varer per 1,0 m2 usunne varer sammenliknet med 0,50 m2 i områder med høyere levekårsindikatorer. Alle de 24 kartlagte butikkene hadde en eller flere usunne indikatorvarer ved kassen.
Nøkkelord: Matomgivelser, dagligvarebutikker, høye- og lave levekårsindikatorer, sunne og usunne indikatorvarer, INFORMAS.