Barns forståelse av bærekraft
Abstract
Bakgrunn: Matjungelen er et aktivitetsprogram utviklet på oppdrag fra Helsedirektoratet for barnehager og skolefritidsordninger, med mål om at tilbudet i løpet av de neste årene skal bli brukt som et nasjonalt folkehelsetiltak av så mange barnehager og skolefritidsordninger som mulig. Matjungelens formål er å skape nysgjerrighet og engasjement rundt matens betydning for helse og miljø, gjennom å utforske, leke og lære om mat som er bra for både kroppen og jordkloden. Fokuset på bærekraft, mat og miljø er voksende i verden, og det er behov for at våre kommende generasjoner lærer om og utvikler interesse rundt disse temaene.
Metode: Tematisk analyse av (transkriberte) intervju med 2., 3., og 4. klassebarn fra skolefritidsordninger (SFO) ved 4 ulike barneskoler fra Vestlandet og Viken. Folkelig har gjennomført totalt 14 fokusgruppeintervjuer med barn før og etter kursstart for Matjungelen ved SFO. Barna har i intervjuene blitt vist bilder av ulike situasjoner og fenomen, med tilhørende spørsmål, hvor de har delt sine oppfattelser og tanker rundt temaene.
Resultat: Intervjuene før og etter Matjungelen viste ingen tydelige forskjeller i barnas forståelse av bærekraft, og resultatene ble derfor sett sammen i sin helhet. Resultatene viste at de fleste barna hadde engasjement og kunnskap om temaene selvforsyning, matsvinn og sunn mat, og knyttet flere av de til ulike aspekter ved bærekraft. Spesielt matsvinn var et tema hvor barna hadde sterke holdninger og meninger om hvorfor det bør unngås. Temaet selvforsyning som omhandlet dyrking og fisking interesserte barna i stor grad da det kunne se ut til at egne opplevelser og erfaringer gjorde at barna engasjerte seg mer. Flere av barna hadde kunnskap om helsemessige fordeler ved inntak av matvaregruppene grønnsaker og fisk.
Konklusjon: Studien viser at barn generelt sett har kunnskap og engasjement for temaer innenfor bærekraft. Matjungelen fremstår som et tiltak som kan fungere for å øke barns forståelse av bærekraft. Effekter av tiltaket bør forskes videre på.
Nøkkelord: barn, bærekraft, mat, matkompetanse, Matjungelen, skolefritidsordningen, folkehelse