Verdien av et tverrfaglig semester, slik studentene ser det
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3171346Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
https://doi.org/10.5324/nikt.6200Sammendrag
På politisk nivå, og innen privat næringsliv, omtales tverrfaglighet som en del av løsningen på gjenstridige problemer. Et tiltak kan være å tilby tverr-faglige utdanninger, men disse byr på noen utfordringer; dybdeforståelsen kan måtte ofres når tiden må brukes på å få oversikt over et mye bredere felt av fag eller disipliner. Vinteren 2024 blusset det opp en diskusjon om tverrfaglige utdanninger, da det ble antydet at noen handlet mer om student-rekruttering enn egenverdi. Denne artikkelen tar for seg et tverrfaglig semes-teremne, og dokumenterer hvordan prosjektbasert læring i denne konteksten fungerer som pedagogisk verktøy for å oppnå høy opplevd verdi for tekno-logistudentene som deltar. Målsetningen for semesteret er i stor grad sam-menfallende med målene for tverrfaglige utdanninger, med den ulikheten at i det aktuelle emnet er studentene allerede i sitt tredje eller fjerde år i en inge-niør- eller teknologiutdanning. Prosjektbasert læring (PjBL) har både ut-fordringer og styrker, og studentenes egen opplevelse av verdi er ikke et per-fekt mål. Likevel argumenterer artikkelen for at PjBL er et godt pedagogisk verktøy og at studentene har en realistisk og relevant forventning til denne typen emner.