New Public Management på norsk
Abstract
New Public Management (NPM), eller styring gjennom markedsmekanismer, har vært heftig debattert, først og fremst som et hatobjekt, blant arbeidstakere som har blitt utsatt for denne måten å styre og organisere offentlig sektor på. NPM bygger på en antakelse om at en offentlig sektor som likner mer på markedet, vil kunne bidra til bedre kvalitet og større effektivitet i den offentlige tjenesteytingen.
Forskningen jeg har gjort på bærekraft henger nært sammen med interessen for demokrati. Jeg støtte på det paradokset at styringen og organiseringen av offentlig sektor ikke alltid gjør medvirkning og medbestemmelse lett. Det kan se ut som medvirkning er mulig, men mange av systemene som er satt opp for å åpne for deltakelse er ekstremt tidkrevende og gir i liten grad mulighet til å sette agendaen eller påvirke faktisk politikk. Offentlig sektors virkemåte støtter heller ikke opp under sirkulær, sosial og miljømessig bærekraft på noen meningsfull måte. Min påstand er at markedsstyringen av offentlig sektor, eller NPM, har mye av skylden for dette. Denne rapporten vil gå gjennom opprinnelsen til NPM, gi eksempler på ulike NPM virkemidler og til slutt gi noen eksempler på NPM i praksis, i Norge