Mottak av postoperativ pasient fra operasjonsavdelingen – en kritisk fase for pasienten. Et kunnskapsbasert undervisningsprogram for sykepleiere
Abstract
SAMMENDRAG
BakgrunnPasientoverføring fra operasjon til postoperativ avdeling er en kritisk fase for pasienten. Det er anbefalt at dette utføres strukturert og standardisert. Lovisenberg Diakonale Sykehus (LDS) har fokus på å styrke overvåkningskompetansen til sykepleierne ved bruk av Airway, Breathing, Circulation, Disability and Exposure-prinsippene (ABCDE-prinsippene) og Identifikasjon, Situasjon, Bakgrunn, Aktuelt tilstand, Råd-kommunikasjon (ISBAR-kommunikasjon)
Hensikt og problemstillingHensikten med kvalitetsarbeidet er å øke pasientsikkerheten ved styrke overvåkningskompetansen til sykepleierne på postoperativ og sikre at pasientmottaket fra operasjon blir utført strukturert og standardisert.
MetodeKvalitetsforbedringsarbeidet er utarbeidet etter kunnskapssenterets modell for kvalitetsforbedring. Undervisningsprogrammet er utarbeidet etter den didaktiske relasjonsmodellen.
ResultaterDet er utarbeidet et kunnskapsbasert undervisningsprogram i mottak av postoperativ pasient fra operasjon med fokus på bruk av ABCDE- prinsippene og ISBAR- kommunikasjon. Det er gjennomført en pilotundervisning og undervisningsprogrammet er justert etter en evaluering og muntlige tilbakemeldinger.
KonklusjonEt kunnskapsbasert undervisningsprogram kan bidra til å øke kompetansen til sykepleierne i forhold til den komplekse mottakssituasjon og bidra til å styrke systematisk tilnærming ved overvåkning av pasienten.