Undervisningsprogram for observasjon og styrking av foreldres omsorgsevne når barnet er innlagt på nyfødtintensiv avdeling
Abstract
SammendragBakgrunn Kandidaten erfarer fra praksis på nyfødtintensiv avdeling at observasjon og styrking av foreldres omsorgsevne utføres noe ulikt. Dette er også tilbakemeldinger kandidaten har fått fra foreldre med barn innlagt på nyfødtintensiv avdeling, og at veiledning kan ha ulikt fokus. Kandidaten stiller spørsmål om dette er uønsket variasjon som forekommer grunnet ulik kompetanse hos ansatte ved avdelingen.
HensiktUtvikle et undervisningsprogram til bruk i egen avdeling som kan bidra til å fremme pasientsikkerhet gjennom å øke ansattes kompetanse i veiledning og observasjon av foreldrenes omsorgsevne på nyfødtintensiv avdeling.
Masteroppgavens problemstilling: «Hvordan kan barnesykepleier observere og styrke foreldres omsorgsevne når barnet er innlagt på nyfødtintensiv avdeling»
MetodeMasteroppgaven er presentert som et kvalitetsarbeid, og det er utviklet et undervisningsprogram til sykepleiere ved nyfødtintensiv avdeling. Masteroppgavens overordnet modell er Kunnskapssenterets modell for kvalitetsforbedring, og underordnet modell benyttet i utarbeidelsen av undervisningsprogrammet er den didaktiske relasjonsmodellen.
ResultatMasterarbeidet resulterte i et kunnskapsbasert undervisningsprogram for sykepleiere ved nyfødtintensiv avdeling. Det ble gjennomført pilotundervisning31/5-23. Undervisningsprogrammet ble vurdert både muntlig og skriftlig ved bruk av vurderingsskjema av tre erfarne sykepleiere.
KonklusjonKunnskapsbaserte undervisningsprogram er et aktuelt verktøy for å øke kompetanse hos ansattgruppen som jobber med akutt, kritisk syke barn og deres foreldre på nyfødtintensiv avdeling. Barnesykepleiers funksjon og ansvar for å holde seg faglig oppdatert og undervise kollegaer ivaretas gjennom deltakelse i kvalitetsarbeidet, og bidrar til kompetansehevning hos kollegaer hvilket er et viktig ledd for å ivareta pasientsikkerhet.
NøkkelordNyfødtintensiv avdeling, samspill, tilknytning, lovverk, omsorgssvikt, kvalitetsarbeid