Arbeidsinkludering fra et arbeidsgiverperspektiv – en kvalitativ studie av samarbeidsrelasjoner mellom støtteapparat og arbeidsgivere
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- AFI Notat [56]
- Publikasjoner fra Cristin [3868]
- SAM - Fakultet for samfunnsvitenskap [20]
Original version
10.18261/spa.41.3.1Abstract
I denne artikkelen undersøker vi arbeidsgiveres opplevelse av samarbeid med arbeids- og velferdstjenestene når de ansetter personer med nedsatt arbeidsevne. Studien er basert på kvalitative intervjuer i 21 virksomheter som har erfaring med inkludering av denne målgruppen. Vi identifiserer fire hovedformer for samarbeid: ensidig, ad hoc, samskaping og strategisk. Disse skiller seg fra hverandre på bakgrunn av hvor tett samarbeidet er mellom virksomheter og støtteapparatet, og hvor aktivt virksomhetene selv engasjerer seg i tjenestene. Funnene indikerer at mange virksomheter gjør betydelige anstrengelser for å sikre at samarbeidet fungerer etter virksomhetens egne behov. Der hvor samarbeidet er utfordrende, inntar flere ledere rollen som sosialarbeider og går langt for å lykkes med inkluderingen. For arbeids- og velferdstjenestene er innsiktene fra denne artikkelen viktige for å kunne utvikle gode og ulike typer samarbeid avhengig av arbeidsgiveres behov. This article investigates employers’ experiences of collaborating with employment services when recruiting individuals with reduced work capacity. The study is based on qualitative interviews with 21 companies that have experience with the inclusion of this target group. We identify four main types of collaboration: unilateral, ad hoc, co-creation, and strategic. These differ from each other based on the proximity to the services and how proactive a role the companies themselves take with the services. The findings indicate that many companies take a significant initiative to ensure that the collaboration works according to the company’s own needs. Where collaboration is challenging, several managers take on the role of social workers and go to great lengths to succeed with inclusion. For employment services, the insights from this article are important to develop good and various types of collaboration depending on the needs of employers.