Forbrukeres forhold til åpenhetsloven. En spørreundersøkelse
Abstract
Åpenhetsloven ble iverksatt 1. juli 2022 med mål om å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og tjenester. Forbrukeres bruk av loven antas å fremme lovens suksess. Denne studien har omhandlet forbrukeres forhold til arbeidsforhold i leverandørkjeder generelt og til åpenhetsloven spesielt, der fokus er lagt på kunnskaper, verdier og kjøpsadferd, samt sammenhengen mellom disse. Studien viser at forbrukere flest synes det er viktig at arbeidsforhold er ivaretatt når de kjøper produkter. Likevel oppgir de fleste, 76 prosent, at de ikke anser seg selv som informert om slike forhold, fortrinnsvis fordi informasjonen er vanskelig tilgjengelig. Videre viser studien at bare ni prosent kjenner til åpenhetsloven og at kunnskapen om lovens innhold er lav. Forbrukere som anser seg selv som informert om arbeidsforhold, som kjenner til åpenhetsloven og som synes at det er viktig at arbeidsforhold er ivaretatt når de kjøper produkter har i større grad endret adferd etter at loven kom. I forbindelse med at loven skal revideres ønsker de fleste å bli informerte om hvordan virksomheter ivaretar arbeidsforhold gjennom en merkeordning og at informasjonen bør inneholde opplysninger om hvor produktene er produsert (sted).