Kreative strategier i kunst og håndverk
Abstract
Sammendrag Da ny norsk læreplan i 2020 ble implementert, ble også det nye begrepet kreative strategier introdusert i kunst og håndverk. Begrepet er tidligere ubrukt i norsk læreplan og har relativt lite forskning på området. Noe som bidro til et begrepsmessig vakuum mellom tolkning og anvendelse. Det oppstod et behov for å forstå begrepets anvendelse, innhold og betydning som er forskningsbasert med faglig tilknytning. Hensikten er derfor å danne et relevant teoretisk og forskningsbasert grunnlag til kreative strategier og å forstå begrepets mulige anvendelse i K&H undervisning. Hensikten ledet til en todelt problemstilling, en med elever; Hvordan påvirker bruk av kreative strategier elevenes læringsprosesser og handlingskompetanse ved en skole i kunst og håndverk? Og en med lærer; Hvilke påvirkninger kan lærers kjennskap om kreative strategier ha på elevers bruk av kreative strategier? For å gi et anslag for hva kreative strategier kan være, var det nødvendig med en tekstanalyse av utvalgt design- og kreativitetsforskning. Dette materialet beskriver bruk av metoder og systemtenkning med kreativitetsaktiviteter. Tekstanalysen er videre brukt i kasusstudiens ulike deler med feltundersøkelse med 10.trinns elever på en skole. I tillegg er lærerperspektivet innlemmet gjennom en spørreundersøkelse med 87 Kunst og håndverkslærere. Det vitenskapsteoretisk utgangspunktet med Pragmatismen og oppgavens handlingsfokus sees i lys av John Dewey og Charles S. Pierce. Lærers og elevers praksis forstås gjennom praksisteori, hvor virksomhetsteori av Yrje Engström er sammenlignet med praksisarkitektur, som først ble fremstilt av Kemmis og Grootenboer. Hovedkonklusjonene fra kasusstudien handler om tilrettelegging av elevens behov i læringsprosessen med kreative strategier og er vurdert til å handle om tre sammensatte utfordringer; 1) Bevissthet, sammenheng og omfang av kreative strategier, 2) Behov for tid til kreativitet, refleksjon underveis og sosiale påvirkninger, og 3) Lærers repertoar av kreative strategier og vurderingskriterier. Disse behovene henger sammen i elevens læring hvor behovene anses som knyttet til påvirkning av elevens handlingskompetanse. Gjennom de ulike påvirkningene kreative strategier har i elevenes læringsprosess og handlingskompetanse kan det også belyse enkelte fremtidige kompetanser.
Nøkkelord: Kunst og håndverk, Kreative strategier, læringsprosess, kognitiv og praktisk handlingskompetanse, Kreativitetsaktiviteter og Designmetoder.