Å være dramalærer; Et poetisk kaos - Et masterprosjekt om hvordan en dramalærer forholder seg til læringsmiljø.
Abstract
Hensikten med denne undersøkelsen har vært å drøfte hvordan en dramalærer kan bruke samskapende teater som metode i undervisningen for å danne grunnlag for et godt læringsmiljø, og hvordan prinsippene samarbeid, medbestemmelse og mestring kan spille inn som faktorer. Oppgaven bygger på et praktisk prosjekt i to deler. Første del ble gjennomført med en gruppe elever på dramalinjen i en videregående skole. Prosjektet gikk over fire uker og var et undervisningsopplegg hvor samskapende teater ble brukt som metode for å utarbeide en forestilling om tema forbruk. Andre del består av tre kvalitative intervjuer med erfarne dramapedagoger som underviser på dramalinjen i videregående skole. I prosjektet er jeg forsker og lærer. Gjennom klasseromsforskning i rollen som reflekterende praktiker underviser jeg som dramalærer i faget teaterensemble. Jeg bruker ulike forskningsmetoder for å innhente materialet til forskningen. I oppgaven blir prosessen i det praktiske prosjektet, det innhentede materialet og intervjuene drøftet opp mot problemstillingen og brukt som utgangspunkt for å analysere samskapende teater som metode i undervisningen. Oppgaven legger frem teoretisk grunnlag knyttet til faget teaterensemble, pedagogikk, dramapedagogikk og samskapende teater. På bakgrunn av dette har jeg forsøkt å konkludere med hva en dramalærer må tenke på i en samskapende teaterprosess knyttet til både metoden og prinsippene, og hvilke andre faktorer en dramalærer burde ta hensyn til i arbeidet med læringsmiljøet.