Forslag til fagprosedyre for mottak av barn fra operasjons- til intensivavdeling Et kvalitetsarbeid
Abstract
Bakgrunn: Mottak av barn som kommer fra operasjons- til intensivavdeling skjer hyppig. Dette innebærer en økt risiko for feil som kan true pasientsikkerheten. Bruk av fagprosedyrer kan bidra til å standardisere praksis og sikre kvaliteten på helsetjenesten.
Hensikt: Hensikten med denne masteroppgaven er å utarbeide et forslag til en kunnskapsbasert fagprosedyre som reduserer uønsket variasjon, samt sikrer lik og helhetlig praksis ved mottak av kritisk syke barn fra operasjons- til intensivavdeling. Dette gjennom å standardisere prosessen samt tydeliggjøre intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområde i mottaket. Målsettingen er å øke pasientsikkerheten ved å sikre at pasientene mottar tjenester av god kvalitet og oppnår best mulig behandlingsresultat. Fagprosedyren er ment å være et støtteverktøy for fagpersoner og en metode for å styrke og standardisere klinisk praksis.
Problemstilling: Forslag til fagprosedyre for mottak av barn fra operasjons- til intensivavdeling.
Metode: Metoden i denne oppgaven er et kvalitetsarbeid. Arbeidsprosessen er strukturert etter modell for kvalitetsforbedring utarbeidet at Konsmo et. al (2015). Det er benyttet Helsedirektoratets (2012) veileder for utvikling av kunnskapsbaserte retningslinjer som retningslinjemetodikk. Fagprosedyren er vurdert etter AGREE II-instrumentet og kunnskapssøket er strukturert etter kunnskapspyramiden. PICO-skjema er utarbeidet for å besvare helsespørsmålene og finne forskningskunnskap.
Resultat: Det er utarbeidet et forslag til fagprosedyre for mottak av barn fra operasjons- til intensivavdeling til bruk på barneintensivavdeling. Fagprosedyren er basert på erfaringskunnskap og systematisk innhenting av forskningskunnskap.
Konklusjon: Forslaget til fagprosedyren kan bidra til reduksjon av uønsket variasjon, økt kvalitet og helhetlig praksis i helsetjenesten. Dette kan føre til økt pasientsikkerhet.