En studie om DNB NXT sin påvirkning på oppstartsselskapers merkevare
Abstract
Denne masteravhandlingen tar for seg temaene: merkevarebygging i oppstartsselskaper og strategisk samarbeid mellom et oppstartsselskap og en etablert bedrift. Formålet med studien er å få dypere innsikt i merkevarebyggingens relevans i et akseleratorprogram for oppstartsselskaper i teknologibransjen. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: “Hvordan påvirkes oppstartsselskapers merkevare gjennom en deltakelse i akseleratorprogrammet DNB NXT, sett fra oppstartsselskapenes perspektiv?” Studien benytter seg av metodetriangulering og har et flercasedesign med én analyseenhet, og to observasjonsenheter. DNB NXT har hatt en indirekte positiv effekt på oppstartsselskapenes merkevare, der nettverksbygging, kompetanseoverføring og troverdighet står frem som sentrale faktorer. Imidlertid fremstår tidsbruk som en faktor som kan hemme merkevarebygging. Basert på studiens funn vil vi anbefale andre oppstartsselskaper å søke DNB NXT. For videre forskning vil vi anbefale å inkludere flere akseleratorprogrammer eller andre typer strategiske samarbeid.