Effekten av økt studiestøtte på studenters arbeidstid og studieinnsats Resultater fra et surveyeksperiment
Abstract
I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan varierende nivåer av studiestøtte påvirker studentenes tidsbruk på studier og betalt arbeid. Formålet med denne oppgaven var å kartlegge hvordan en endring i studiestøtte kan ha en effekt på studentenes tidsbruk. Vi ønsket å gjennomføre denne studien for å få en forståelse for hvilke atferdsøkonomiske teorier som kan begrunne studenters beslutninger om tidsallokering ved en økning i studiestøtten.For å forsøke å besvare problemstillingen har vi benyttet kvantitativ metode og utviklet spørreundersøkelser, nærmere bestemt surveyeksperiment med en informasjonsbehandling som testet hvorvidt informasjon om de økonomiske kostnadene ved å ikke fullføre utdannelsen til normert tid, motiverte studentene til å arbeide mindre. De innsamlede dataene ble analysert for å finne en sammenheng mellom endring i studiestøtte og studenters tidsallokering mellom arbeid, studier og fritid. Resultatene fra analysen ble diskutert i lys av relevant teori og tidligere forskning på feltet. Resultatene fra studien viste at en hypotetisk økning i studiestøtte vil redusere antall timer studenter bruker på betalt arbeid og øke antall timer brukt på studier. Den definerte sammenhengen mellom studiestøtte og antall studietimer er derimot usikker. I en vurdering av fordeler og kostnader ved utdanning finner vi at studenter forsøker å maksimere den totale nytten ved å balansere tid brukt på studier og betalt arbeid, med tid brukt på fritid. Det kan dermed tenkes at den ledige tiden oppnådd gjennom redusert arbeidstid, benyttes på fritid. Resultatene fra surveyeksperimentet viste ingen betydelig effekt på behandlingsgruppen, i form av ingen merkbar endring i planer om fremtidig arbeidstid. Videre vil det være viktig å rette et fokus mot viktigheten av å være klar over den reelle kostnaden ved å ikke fullføre til normert tid.Det vil være vanskelig å gi en konkret prediksjon for hvordan en økning i studiestøtte vil påvirke studentenes tidsallokering, begrunnet av usikkerheten for fremtiden og at studentenes preferanser er individuelle. Potensielle faktorer som kan bidra mot en studiestøtteordning som ivaretar studentenes velferd, er å prioritere ulikheter blant studentene og tilrettelegge for muligheter til videre karriere.