Bærekraft som beslutningskraft: Analyse av bærekraftige insentivers innvirkning på beslutningsprosessen til norske investeringsselskaper.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3167037Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien utforsker hvordan bærekraftige insentiver påvirker norske investeringsselskapers valg av børsnoterte selskapsinvesteringer, med mål om å redusere kunnskapsgapet mellom kapitalsøkende selskaper og investorer. Ved å anvende en kvalitativ, case-basert metode med data fra tre forskjellige norske investeringsselskaper, undersøker studien to teoretiske antagelser. Først, at eierstruktur og prioriteringer påvirker investeringsselskapers bærekrafttilnærming, og deretter, at analytikernes subjektivitet spiller en rolle i investeringsvalg. Studien bekrefter den første antagelsen, og konkluderer med at investeringsselskaper med forskjellige eierstrukturer og prioriteringer utviser distinkte tilnærminger til bærekraft i deres investeringsbeslutninger. Spesifikt, selskaper med langsiktige og aktive investorer integrerer bærekraft i større grad i sine strategier enn de som er dominert av passive og kortsiktige investorer. Videre justerer investeringsselskaper sine investeringsstrategier for å møte eksterne forventninger og påvirkninger, noe som resulterer i en strategisk forskyvning mot mer bærekraftige praksiser langs investeringsspekteret. Studien avviser den andre antagelsen, og konkluderer med at finansanalytikere, støttet av finansiell kunnskap og institusjonelle mekanismer, vurderer kapitalsøkende selskaper på en objektiv måte. Studiens resultater fører til utviklingen av to nye teoretiske modeller; Bærekraftsintegrasjon i investeringsselskaper (figur 5) og Investeringsadferd (figur 6).