Follobanen og boligpriser
Abstract
I masteroppgaven studeres hvilken påvirkning Follobanen har hatt på Ski, Ås, Vestby og Moss. Tillegg blir det undersøkt hvorvidt antall nye boenheter har økt som et resultat av Follobanen og om Oslo S har en monosentrisk effekt. Formålet med oppgaven er å undersøke om Follobanen har hatt påvirkning på boligprisene i de gitte områdene og eventuelt når. Foreløpig foreligger det ingen tidligere forskning som relaterer seg direkte til oppgaven sin problemstilling. Resultatene fra oppgaven kan derav bli en åpning for videre forskning på området.
Grunnlaget for studien baserer seg på teori for tilbud og etterspørsel som gir forståelse for hvordan prissetting i boligmarkedet fungerer. Mono- og polysentrisk teori blir benyttet for å undersøke om Oslo S har monosentrisk effekt. Samtidig gir teorien et innblikk i befolkningens valg av bosettelse. Q4-modellen gir innblikk i boligmarkedet sin prisdannelse og forklarer konsekvensen for boligmarkedet. Forventet nytteteori blir presentert, noe som hjelper oss med å forstå utviklingen av boligprisene i behandlingsgruppen. Avslutningsvis blir atferdsøkonomien benyttet for å forklare irrasjonelle hendelser som kan ha påvirket boligprisene.
Den hedoniske metoden brukes for å vurdere verdien til hvert enkelt attributt i boligprissettingen. For å måle de ulike attributtene kan det benyttes multippel regresjon som gir den implisitte verdien av redusert reisetid. «Difference-in-differences» brukes til finne effekten av Follobanen, som tar hensyn til endring over tid mellom behandlingsgruppen og kontrollgruppen. Datautvalget gjelder for perioden 01.01.2007 – 31.12.2023 for Asker, Drammen, Holmlia (Oslo), Nordre Follo, Ås, Vestby og Moss.
Resultatene viser at antall nye boenheter kontrollert for befolkning økte i behandlingsgruppen sammenlignet med kontrollgruppen. Videre konkluderte resultatene med at Oslo S har en monosentrisk effekt på områdene rundt Oslo. Hovedhypotesen for studiet konkluderte med økte boligpriser som følge av byggestart på Follobanen i Ski, Ås, Vestby og Moss sammenlignet med kontrollområdene langs Østfoldbanen i analysen.