Overgangen fra tradisjonelt strategiarbeid til strategisk smidighet: En norsk case-studie fra mobilitetsbransjen.
Abstract
SammendragDynamiske markedsmiljøer utfordrer gyldigheten av tradisjonelle, langsiktige strategiske planer. I denne studien har vi undersøkt hvordan et offentlig mobilitetsselskap navigerer seg fra en tradisjonell strategitilnærming til en mer smidig strategi. Selskapet opplever økende konkurranse som gjør at de nå befinner seg i et marked preget av både kontinuitet og endring. Vi belyser problemstillingen: ”Hvordan påvirker overgangen til strategisk smidighet de ansatte i selskapet?” Med en enkelcasestudie, stammer våre funn fra intervjuer med 13 ansatte i selskapet. Det ble gjennomført en refleksiv tematisk analyse av datasettet. Det viser seg at det er vesentlige forskjeller knyttet til opplevelser blant ansatte fra forskjellige avdelinger, og dette har medført utfordringer i organisasjonen. Funnene er relevante for andre offentlige organisasjoner som står overfor markedsendringer og må balansere utnyttelse med utforskning. Studien begrenser seg til ett selskap, men kan videreføres ved longitudinelle studier i andre situasjoner.
AbstractDynamic market environments challenge the validity of traditional, long-term strategic planning. In this study, we have examined how a public mobility company transitions from a traditional strategic approach to a more agile strategy. The company faces increasing competition, placing it in a market characterized by both continuity and change. We address the issue: "How does the transition to strategic agility affect the company's employees?" With a single case study, our findings stem from interviews with 13 employees of the company, and we have conducted a reflexive thematic analysis of the dataset. The study indicates significant differences in experiences among individuals from different departments, and this has led to challenges within the organization. The findings are relevant for other public organizations facing market changes and needing to balance exploitation with exploration. The study is limited to one company, but can be extended through longitudinal studies in other situations.