Elbilfordelenes innvirkning på overgangen til nullutslippskjøretøy - En kvalitativ studie av skatte- og avgiftsinsentivenes virkning på norske selskapers bilpark
Abstract
For å redusere CO2-utslippene i Norge, er et tiltak at man ikke skal selge nye, fossile biler innen 2025. Igjennom en kvalitativ analyse, studerer vi overgangen til nullutslippskjøretøy gjennom statlige skatte- og avgiftsinsentiver knyttet til elbiler i selskaper. Vi undersøker også sammenhenger mellom den historiske utviklingen av elbilandeler og insentivene. Problemstillingen er derfor «Hvilke skatte- og avgiftsinsentiver skal til for å få norske bedrifter over til en elektrisk bilpark?».
Vi bruker semistrukturerte intervjuer, hvor informantene består av syv bedrifter på Østlandet. Av intervjuene kommer det frem at selskapene er forholdsvis positive til overgangen til elektriske personbiler, mens det for varebilene stiller seg annerledes. Elvarebilene på markedet har for kort rekkevidde til selskapenes bruk, i tillegg til at det er utfordringer knyttet til ladetid og lademuligheter. Våre informanters elbilandel i bilparken er betydelig høyere enn for landsgjennomsnittet i selskaper. Dette skyldes trolig at utbyggingen av infrastrukturen i Oslo og omegn er kommet lengst. Informantene oppgir at fritak for MVA og engangsavgift, samt redusert fordelsbeskatning for elbil er viktige årsaker til den høye elbilandelen.
Informantenes synspunkter kombinert med elbilutviklingen, ligger til grunn for vår konklusjon om at insentiver bør gjeninnføres dersom Norge skal nå målet om salg av kun nullutslippsbiler i 2025. Fordelaktige insentiver rettet mot kjøp og bruk av elvarebiler i selskaper vil være avgjørende for at bedrifter vil være med på denne overgangen.