Hvordan kan digital transformasjon bidra til å redusere matsvinn i leverandørkjeden i den norske matindustrien?
Abstract
I dagens forretningsklima står bedrifter overfor en omfattende digital transformasjon som følge av en enorm teknologisk utvikling. Samtidig står matindustrien overfor en økende utfordring i samfunnet, nemlig matsvinn. På bakgrunn av dette tar masteravhandlingen utgangspunkt i problemstillingen: “Hvordan kan digital transformasjon bidra til å redusere matsvinn i leverandørkjeden i den norske matindustrien?”. Studien bygger videre på foreliggende litteratur om digital transformasjon og leverandørkjeder.
Studien er utformet som en kvalitativ casestudie med semi-strukturerte dybdeintervjuer. Utvalget består av tre analyseenheter, “produsent”, “grossist og distributør” og “detaljhandel”. Totalt består undersøkelsen av syv informanter fordelt på analyseenhetene. Studien belyser at en digital transformasjon alene ikke direkte ser ut til å redusere svinnet, men bør betraktes som et viktig verktøy. Konkret viser studien at digital transformasjon kan bidra til å redusere matsvinn gjennom økt kontroll, effektivisering, reduksjon av bullwhip-effekten og utvikling av teknologi. Videre identifiserer studien nøkkelfaktorer for digital transformasjon i bransjen.