Tittel: Kompetanseutvikling i bedrifter: Praksiser og effekter Undertittel: En studie av kompetanseutviklingspraksiser i kompetansebedrifter og effekten det har på medarbeidere.
Abstract
Masteroppgavens formål er å gi innsikt i hvordan kompetanseutvikling praktiseres i kompetansebedrifter og hvordan dette påvirker medarbeideres motivasjon og jobbtilfredshet. Studien utfyller eksisterende teori om kompetanseutvikling og bidrar til en dypere forståelse av sammenhengen mellom kompetanseutvikling og motivasjon.
Eksisterende teori på fagområdet løfter frem «Human Resource Management» og kompetanseutvikling som suksessfaktorer for konkurransefortrinn i kompetansebedrifter, der menneskelige ressurser har en avgjørende rolle. Studien undersøker om kompetansebedriftenes praksiser og deres påvirkning på medarbeidere samsvarer med eksisterende forskning.
Studiens problemstilling er: Hva slags kompetanseutviklingstiltak og -praksiser bruker kompetansebedrifter for å utvikle medarbeidernes kompetanse, og hvilke effekter har dette på medarbeiderne? For å besvare problemstillingen benyttes kvalitativ metode med fenomenologisk forskningsdesign, for å få fyldige beskrivelser og forståelse av bakenforliggende mekanismer om kompetanseutvikling. Datamaterialet i studien består av semistrukturerte intervjuer med en HR-ansatt i hver av de 2 kompetansebedriftene, og totalt 7 medarbeidere fra bedriftene.
Studien konkluderer med at bedriftene bruker forskningsbaserte praksiser og utvikler kompetanse gjennom individuelt tilpassede praksiser som fagfellesskap, læring gjennom arbeidsoppgaver og formelle kurs. Medarbeidernes motivasjon og jobbtilfredshet påvirkes positivt av kompetanseutviklingspraksisene gjennom økt kompetanse, høy grad av autonomi og sosial tilhørighet. De uformelle praksisene spiller en viktig rolle for utviklingen av kompetanse og bør komplementeres av formelle tiltak. Videre anbefaler vi å studere andre effekter av kompetanseutvikling, i tillegg til å studere autonomiens rolle i utviklingen av kompetanse. For bedrifter med kunnskapsmedarbeidere anbefaler vi å legge til rette for medbestemte kompetanseutviklingstiltak som tilpassede arbeidsoppgaver og fagfellesskap, i tillegg til utvalgte formelle kurs.