Design Thinking som innovasjonsverktøy i entreprenørskap - Samarbeidskompetanse i høyere utdanning
Abstract
Masteroppgaven belyser hvordan Design Thinking som metode kan benyttes, for å finne entreprenørielle muligheter. Det er utviklet en design-probe for å undersøke komplekse utfordringer (wicked problems), i form av en samarbeidsøvelse. Samarbeidsøvelsen har omhandlet; «Visualisering av følelser». Ved å iterere samarbeidsverktøyet med studenter i fag der man vektlegger idègenerering, har det vært mulig å innhente innsikter om faktorer som kan blokkere- og stimulere samarbeidsprosesser. Gjennom kvalitative intervju med studenter og undervisere har det vært mulig å undersøke elementer som kan fremme og hemme samarbeidskompetansen. Sentrale funn fra undersøkelsene viser at undervisere ønsker å legge til rette for samarbeidsprosesser, men har et tidspress om å undervise i fag, og baserer seg på erfaringsbasert kompetanse. En majoritet av studentene er opptatt om tiden det tar å gjennomføre samarbeidsprosessene kan påvirke det faglige arbeidet, og om gruppearbeid er et obligatorisk arbeidskrav. Funnene har ledet til en entreprenøriell mulighet. Den transparente interdisiplinære prosessen anses som et bidrag til fagområder som inkluderer entreprenørskap, og innsiktene anses som et bidrag til entreprenørskapskompetansen.