Grønn markedskommunikasjon på digitale plattformer
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg skrevet om grønn markedskommunikasjon på digitale plattformer, med formål om hvilke budskap fremmer og hemmer virksomhetens miljøprofil på Instagram og på nettsider. Alkhatib et al. (2023) sin artikkel er basert på forskningsinnsatsen i de siste årene om to begreper: grønn markedsføring og digital markedsføring. På bakgrunn av dette ville jeg undersøke hvordan forbrukere opplever store virksomhetens digitale grønne profil.
Alkhatib et al. (2023) påpeker at implementering av digital markedsføring for promotering av grønne produkter og bærekraft har en positiv innvirkning, og flere studier har vist at bruk av digital teknologi til promotering av grønne produkter har en positiv innvirkning i markedsføringsstrategien (Alkhatib et al., 2023, s. 9).
Jeg identifiserer tre kategorier (1) troverdighet til innhold som innebærer miljøvern på deres Instagram og nettsiden, (2) sammenheng mellom markedskommunikasjon på Instagram, og nettsiden når det gjelder miljøvern, og (3) forbrukerens holdninger til virksomhetens grønne kampanjer, innlegg og tiltak. Jeg vil diskutere om hva som skal gjøres for at man skal fremme en god miljøprofil, og vil foreslå noen anbefalinger til både grønne-og ikke-grønne virksomheter.