Hjemmebesøksprogrammet Nye familier - Helsesykepleieres erfaringer
Abstract
Hensikten er å finne ut hvordan helsesykepleiere erfarer hjemmebesøksprogrammet Nye familier. Nye programmer bør evalueres ofte, og det kan være nyttig og viktig for utførelsen av programmet videre å få frem personlige erfaringer fra de som jobber med det i dag. Det første hjemmebesøket som blir tilbudt i svangerskapet ønsket jeg å undersøke spesielt.
Bakgrunn: Nye familier er et intervensjonsprogram som ble iverksatt i alle bydeler i Oslo ved utgangen av 2019. Intervensjonen er ment å være et forebyggende og helsefremmende tilbud til barnets og familiens beste. Det går ut på å støtte par som får sitt første barn, eller sitt første barn i Norge, sitt første barn med ny partner, samt flerbarns-familier med ekstra behov. De får tilbud om gjentatte hjemmebesøk fra før fødsel til barnet er to år. Dette er en krevende periode og mange har behov for økt støtte i denne tiden. Programmet bygger på et salutogenetisk perspektiv hvor målet er at foreldrene skal kjenne på styrket mestringsevne og bli trygge i foreldrerollen.
Metode er kvalitative dybdeintervjuer med semistrukturert intervjuguide. Syv frivillige helsesykepleiere med erfaring med Nye familier fra fem ulike helsestasjoner i Oslo ble rekruttert og intervjuet. NVivo og Lindseth og Nordbergs (2004) tematiske analyse ble brukt til å segmentere dataene.
Funn: Informantene i studien opplever stort sett Nye familier som et veldig bra tiltak. Besøket i svangerskapet liker flertallet godt, men noen stiller spørsmål til nytteverdi av å gi tilbudet til alle førstegangsfamilier med tanke på alle ressursene som blir brukt. Likevel er både relasjonsbygging og partnerinvolvering rapportert å ha blitt bedre. Administrative utfordringer som telling og registrering, tematikk knyttet til rekruttering av familier og tidspress, er noe som går igjen som mindre bra slik programmet er nå. Samarbeidet med jordmødre og andre instanser er generelt godt, men det er noe skepsis fra jordmødrene med tanke på journaltilgang og at helsesykepleierne er litt inne på deres profesjonsområde. Det foreslås jevnlige oppfriskning av programmet fra noen informanter for å hjelpe for motivasjon og gjøre det mer likt, da det rapporteres ulikt engasjement av andre på helsestasjonen.