«En ting er seksualundervisning og hvordan kroppen fungerer, en annen ting er alt rundt det». Evaluering av «Spør først», et helhetlig seksualitetsundervisningsopplegg.
Abstract
Bakgrunn: God seksuell helse anses som en helsefremmende ressurs gjennom hele livet. Kunnskap om seksuell helse kan hjelpe ungdom til å ta gode valg for sin seksuelle helse. Seksualitetsundervisning bidrar til at barn og ungdom får kunnskap om kropp, rettigheter, seksualitet og seksuell helse. Helsesykepleier utgjør en viktig ressurs i det helsefremmende og forebyggende arbeidet i skolen, og kan bidra med kunnskap og undervisning relatert til seksuell helse. «Spør først» er et undervisningsopplegg som skal bidra til å fremme seksuell helse og forebygge seksuelle overgrep.
Problemstilling: Hvordan evaluerer ungdommer i videregående skole det helhetlige seksualitetsundervisningsopplegget «Spør først»?
Metode: Studien benytter en kvalitativ tilnærming. Det har blitt gjennomført tre fokusgruppeintervjuer hvor utvalget var strategisk valgt. Utvalget bestod av 3 gutter og 17 jenter fra 2. trinn på videregående skoler på Østlandet. Alle ungdommene hadde deltatt i undervisningen «Spør først». Refleksiv tematisk analyse av Braun og Clarke ble anvendt for å analysere datamaterialet.
Funn: Resultatene er presentert under fire hovedkategorier: seksuell helse og «Spør først»; samtykke, grenser, overgrep og «Spør først»; undervisning som metode; ungdommenes opplevelse og tanker ett år etter «Spør først». Funnene viser at temaet seksualitet engasjerer, og at ungdommene ønsker mer og oftere undervisning om seksualitet. Det vises til at «Spør først» dekker temaene samtykke og grenser godt, men at ungdommene ønsker undervisning mer tilpasset ungdomskulturen.
Oppsummering: Ungdommene i studien uttrykker positivitet og motivasjon for den helhetlige seksualitetsundervisningen «Spør først». «Spør først» kan bidra til å sette ungdommer i stand til å ta helsefremmende valg for egen seksuell helse, basert på mulig økt seksuell helsekompetanse.
Nøkkelord: Seksualitetsundervisning, ungdom, seksuell helse, helsesykepleier
Antall ord: 14.909