Hjelp, jeg er gutt! - En kvalitativ studie av hva som påvirker gutters motivasjon til å oppsøke helsesykepleier i videregående skole
Abstract
Hensikten med denne studien er å utforske hva som påvirker ungdomsgutters motivasjon til å oppsøke helsesykepleier i videregående skole. Studien undersøker guttenes egne erfaringer og holdninger til aspekter ved skolehelsetjenesten som fremmer eller hemmer motivasjonen, samt betydningen av andres holdninger til å oppsøke helsesykepleier. Studien har et kvalitativt design, og individuelle intervjuer av gutter i videregående skole er brukt som datasamlingsmetode. Tematisk innholdsanalyse benyttes som dataanalyseverktøy. Resultatene av studien viser at guttene vektlegger helsesykepleierens tilgjengelighet og tilstedeværelse i miljøet som påvirkende faktorer for motivasjonen. Guttenes opplevde informasjonsgrad om tjenesten innholdet, samt hvordan de får tak i informasjonen, har en påvirkning på motivasjonen for å oppsøke helsesykepleier. Andre gutters holdninger til taushetsplikten, og jentenes bruk av tjenesten, kan påvirke guttenes motivasjon og oppsøkingsgrad. Til slutt viser resultatene at guttene opplever en høy terskel for å oppsøke helsesykepleier, og kan være en påvirkende faktor i avgjørelsen om å ta kontakt med helsesykepleier eller ikke.