Barn som pårørende, de gjemte og glemte barna
Abstract
Sammendrag
Målet med denne studien er å undersøke hvilke faktorer som påvirker helsesykepleiers funksjon til barn som pårørende i skolehelsetjenesten. Følgende problemstilling skal besvares: «Hvilke faktorer påvirker helsesykepleiers funksjon til gruppen barn som pårørende i skolehelsetjenesten?»
Studien er en kvalitativ studie hvor det er blitt gjort syv semistrukturerte intervjuer av helsesykepleiere som jobber i skolehelsetjenesten. Intervjuene er blitt analysert gjennom Kjersti Malterud sin systematiske tekstkondensering (SCT). Vi har hatt et hermeneutisk perspektiv i vår dataanalyse for å oppnå en dypere forståelse av det som skal studeres. Teorier som vektlegges i studien er Aaron Antonovskys salutogenese og opplevelse av sammenheng (OAS) som mestringsstrategi. Vi har knyttet dette opp mot helsesykepleiers funksjon, og hvordan helsesykepleier kan jobbe forebyggende med barn som pårørende ved å ha fokus på OAS i sitt arbeid. Studien knyttes også opp mot systemteori mellom de ulike aktører som anses å være deltakende i systemet rundt ivaretagelsen av barns som er pårørende.
Funnene i studien viser at helsesykepleier påvirkes av en rekke ulike faktorer når det gjelder deres funksjon til barn som pårørende i skolehelsetjenesten. Helsesykepleies funksjon påvirkes av samarbeidet mellom spesialisthelsetjenesten, skolen og barnets foreldre. Videre peker funnene på manglende retningslinjer på feltet, både helsesykepleiers egen retningslinje og retningslinjer for utveksling av informasjon og samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og skolehelsetjenesten. I tillegg påvirkes helsesykepleier av mangel på tid og kompetanse på området.
Nøkkelord: Helsesykepleier, barn som pårørende, skolehelsetjenesten, samarbeid, retningslinje