Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRasalingam, Anurajee.
dc.contributor.advisorRørtveit, Camilla.
dc.contributor.authorFøreland, Aline.
dc.date.accessioned2024-11-27T17:41:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:231797692:232559173
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3166981
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Tidligere forskning og sosiale medier viser at ungdom opplever dagens seksualitetsundervisning som mangelfull. De ønsker inkludering av flere temaer og undervisningen må tidligere inn. «Spør først» er et helhetlig undervisningsopplegg laget av helsesykepleiere for helsesykepleiere med fokus på positiv seksualitet og forebygge seksuelle overgrep. Denne studien ser på helsesykepleiernes erfaringer med å gjennomføre undervisningen til elever på barne- og ungdomsskolen. Problemstilling: Hvilke erfaringer har helsesykepleiere med å anvende undervisningsopplegget «Spør først»? Litteratur: Tidligere forskning, rapporter og undersøkelser knyttet til helsesykepleieres erfaringer med å undervise i seksualitet, seksualitetsundervisning og elevers opplevelse av undervisningen er inkludert for å belyse problemstillingen. Oppgavens anvendte litteratur består av helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende rolle, empowerment, seksuell helse og seksualitetsundervisning. Metode: Kvalitativt forskningsdesign med to fokusgruppeintervjuer med helsesykepleiere som arbeider i skolehelsetjenesten. Ett intervju med helsesykepleiere på barneskolen (n=5) og ett med helsesykepleiere på ungdomsskolen (n=7). Intervjuene ble tatt opp, transkribert og analysert med en tematisk analyse basert på Braun og Clarkes analysemetode. Resultat: Helsesykepleierne mener «Spør først» setter seksualitetsundervisningen i system og har fokus på positive aspekter ved seksualitet. Det kan imidlertid være utfordrende å opprettholde det positive fokuset når overgrep, lovverk og grensesetting gjennomgås. Helsesykepleierne gir uttrykk for et godt samarbeid med skolen, men har ulike erfaringer med tilstedeværelse av kontaktlærer i undervisningen. «Spør først» gjennomføres som klasseromsundervisning og har varierte læringsstiler som aktiverer elevene. Konklusjon: Helsesykepleierne opplever «Spør først» som et helhetlig seksualitetsundervisningsopplegg som er positivt vinklet og kan være med på å forebygge seksuelle overgrep. Nøkkelord: Helsesykepleier, erfaringer, helhetlig seksualitetsundervisning, positiv seksualitet, barn og ungdom
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleHelsesykepleieres erfaringer med undervisningsopplegget "Spør først"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel