Kartlegging av kvaliteten på nettbasert helseinformasjon om menstruasjonsplager. En tverrsnittstudie.
Abstract
Sammendrag Bakgrunn: Flere jenter opplever å måtte «ta seg sammen» når de har ubehag knyttet til menstruasjon, og for noen fører det til fravær fra skole og kan ha en negativ effekt på skoleprestasjon. Internett er en av kildene barn og unge bruker for å søke etter informasjon om helserelaterte problemstillinger, men det er lite kunnskap om kvaliteten på informasjonen om menstruasjonsrelaterte plager tilgjengelig på norske nettsider.
Hensikt: Studien undersøker om, hvordan og i hvilken grad nettbasert helseinformasjon på norsk legger til rette for at jenter kan ta informerte valg om håndtering av menstruasjonsplager.
Metode: Tverrsnittstudie som vurderer kvaliteten på helseinformasjon på nett ved bruk av måleverktøyet MAPPinfo. Det ble utført et strukturert søk i Google som imiterte hvordan ungdom selv ville ha søkt etter informasjon. Helseinformasjonen på nettsidene ble vurdert av to studenter uavhengig, og en ekspert innen kunnskapsbasert helseinformasjon. Samsvar ble regnet ut med en t-koeffisient. Vurderingene ble utført og analysert i en Excel-fil. Det ble regnet ut en prosentskår som angir oppfylte kvalitetskriterier i MAPPinfo-instrumentet.
Resultat: 99 nettsider ble vurdert innenfor temaene behandling av; menstruasjonssmerter, kraftige blødninger, uregelmessig- og uteblitt menstruasjon. Graden av samsvar (T) var utmerket (0,85) mellom studentkodere og mellom førstekonsens og ekspertkoder (0,95). Gjennomsnittlig oppfyller nettsidene 21,3% av kvalitetskriteriene vurdert med måleverktøyet MAPPinfo og ingen nettsider oppfyller mer enn 45%.
Konklusjon: Basert på utvalget vil ikke jenter med ulike menstruasjonsplager finne informasjon om behandling av menstruasjonssmerter, kraftige blødninger, uregelmessig- eller uteblitt menstruasjon som er av en tilstrekkelig kvalitet for å ta et informert valg.
Nøkkelord: Menstruasjonsplager, helseinformasjon, helsesykepleie, informert valg, MAPPinfo