Show simple item record

dc.contributor.advisorValle, Ann-Karin
dc.contributor.advisorTokle, Rikke
dc.contributor.advisorBigum Sundar, Turid Kristin
dc.contributor.authorGribbestad, Ingvild Maria.
dc.date.accessioned2024-11-27T17:41:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:231797692:233285916
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3166956
dc.description.abstractSammendrag Formål: Studien sin hensikt er å gi innsikt i hva et utvalg av ungdommer som identifiserer seg innenfor begrepet skeiv erfarer at de lærer om sex, og hvor de lærer det fra. I tillegg er det et ønske om at studien kan bidra til å skape økt kunnskap blant helsesykepleiere om skeive ungdommer sine erfaringer. Bakgrunn: Trygg seksualitet er en helsefremmende ressurs, og kompetanse om seksualitet er viktig for å skape en trygg seksuell identitet. Utfordringer tilknyttet seksualitet stammer ofte fra manglende kunnskap, og dersom ungdom ikke får tilstrekkelig seksualitetsundervisning, søker de etter kunnskap fra alternative kilder som pornografi. Studien er tilknyttet det samfunnsvitenskapelige forskningsinstituttet NOVA. Problemstillingen til studien er: «Hvilke erfaringer har skeiv ungdom med hva og hvor de lærer om sex?» Metode: Studien er en kvalitativ studie og dataene er innhentet gjennom semistrukturerte individuelle dybdeintervjuer fra 10 informanter i alderen 17-19 år som identifiserer seg som skeiv. Det ble benyttet tematisk analyse av Braun & Clarke for å analysere dataene. Resultater: Analyseprosessen frembragte tre hovedtema; «Fraværet av relevant og mangfoldig seksualitetsundervisning», «Søken etter kunnskap gjennom pornografi og populærkultur» og «Læring gjennom erfaringer». Informantene i studien skildrer om en heteronormativ undervisning som ikke gir kunnskap om skeiv sex. De forteller om en opplevelse av å bli annerledesgjort, samt at den ensidige kunnskapen om sex har gitt en heteronormativ forståelse av sex. Informantene har gjennom seksuelle erfaringer endret forståelsen om hva sex er, fra en heteronormativ forståelse til en mer nyansert forståelse om sex. Ettersom de ikke har fått kunnskap gjennom seksualitetsundervisningen har de innhentet kunnskap gjennom erfaringer og gjennom blant annet serier, filmer eller pornografi. Resultatene blir satt i lys av et salutogenetisk perspektiv og med minoritetsstressteori. Nøkkelord: Ungdom, skeiv, sex, minoritetsstress, salutogenese
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleÅ lære om sex som ung og skeiv - en kvalitativ studie om skeiv ungdoms erfaringer med hva og hvor de lærer om sex.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record