Prakademisk og tilpasset læringsdesign for Executive-utdanning
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra Cristin [3706]
- SAM - Handelshøyskolen [413]
Original version
https://doi.org/10.23865/magma.v27.1466Abstract
For å nå målgruppen voksne studenter med arbeidserfaring som også er i fulltidsarbeid, er det nødvendig at videreutdanningsstudier bygger på et læringsopplegg som både er faglig solid og oppdatert. I våre studieemner legger vi vekt på praksisnærhet, der studentene kan integrere egne erfaringer og praksis i læringsprosessen – en tilnærming vi kaller prakademisk. Videreutdanningsstudier innen organisasjons- og ledelsesfag retter seg mot studenter med erfaringer fra et bredt spekter av virksomheter, utdanninger og opplevelser. Det er avgjørende å legge til rette for at hver students unike læringshistorie kan utnyttes som en styrke ved å knytte teori til deres praksis. I denne artikkelen presenteres erfaringene og læringspunktene knyttet til en betalingsbasert Executive Master of Management ved Handelshøyskolen på OsloMet. Vi fokuserer på hvordan kunnskap om atferd, læringsdesign og fleksibilitet i undervisning kan brukes for å optimalisere og tilrettelegge for maksimalt læringsutbytte. Vi fremhever også viktigheten av en helhetlig og tilpasset utforming av læringsprosessen, med særlig vekt på kombinasjonen av digitale læringsressurser som podkaster og korte presentasjonsvideoer, sammen med synkrone læringsmøter som aktivt kopler fagstoff til praksiserfaringer. Våre erfaringer, sammen med tilbakemeldinger fra studentene, viser at en prakademisk tilnærming med et tilpasset læringsdesign gir et godt læringsutbytte og mulighet for god gjennomføring ved siden av full jobb.
To reach the target group of adult students with work experience who are also in full-time employment, it is necessary for continuing education courses to be based on a learning program that is both academically solid and up-to-date. In our study subjects, we emphasize an approach where students can integrate their own experiences and practice into the learning process - an approach we call "pracademics". Continuing education studies in organizational and leadership subjects target students with experiences from a wide range of businesses, educations, and experiences. It is crucial to facilitate each student's unique learning history to be utilized as a strength by linking theory to practice. This article presents the experiences and learning points associated with a fee-based Executive Master of Management at the Business School at OsloMet. We focus on how knowledge about behavior, learning design, and flexibility in teaching can be used to optimize and facilitate maximum learning outcomes. We also highlight the importance of a comprehensive and customized learning process design, with particular emphasis on combining digital learning resources such as podcasts and short presentation videos, along with synchronous learning meetings that actively link subject matter to real-life experiences. Our experiences and feedback from the students show that a pracademic approach and customized learning design produces good learning outcomes and the opportunity for successful completion alongside full-time work.