Hjernen i barnevernet : en drøfting av nevrovitenskapens plass og betydning i barnevernet - belyst av traumebevisst omsorg
Abstract
Barnevernsfeltet er et sammensatt og omdiskutert fagområde i løpende utvikling, og med stadig større betydning i samfunnet. Et tema som har fått større aktualitet i de senere år, er hvilken betydning hjerneforskningen har fått, og bør ha, i forståelsen av barn og de mange sidene ved barnevernsarbeidet. Denne oppgaven tar for seg temaet hvilken rolle hjerneforskning og nevrovitenskap spiller inn i barnevernfaglig praksis, for eksempel i nyere faglige tilnærminger til omsorgssviktede barn som Traumebevisst omsorg og moderne traumeforståelse.
Hensikten med oppgaven er å gi en innføring i hva Traumebevisst omsorg er, og hvordan en kan bruke det. Jeg vil også drøfte muligheter og betenkeligheter som kan oppstå ved bruk av Traumebevisst omsorg. Nevrovitenskapen og teorier om hjernens fungering har vokst fram på barnevernsfeltet uten at det har vært satt særlig søkelys på eventuelle betenkeligheter knyttet til den utstrakte anvendelsen av dette perspektivet. Jeg vil derfor komme med forslag til hvordan man kan utvide perspektivet ved hjelp av for eksempel systemteori.