Barnevernsarbeidere i møte med etniske minoritetsfamilier
Abstract
Det flerkulturelle samfunnet vi lever i har utviklet seg gravis gjennom årene. For flere
mennesker har det blitt mulig å flytte til et annet kontinent for å blant annet studere, søke
arbeid eller flykte fra politiske uroligheter. Globaliseringen har ført til at verden blir mer og
mer lik, hvor vi tar i bruk hverandres kulturelle praksiser. Det vil rett og slett si at mennesker
omkring i verden har fått visse kulturelle fellestrekk på bakgrunn av modernisering og
utvikling. Selv om det er en utvikling av kulturelt felleskap, så kan vi trekke tilbake til
kolonitiden og hvordan sosiale ulikheter da, påvirker ulike individers levemåter og forståelse i
dag (Hylland, 2020, s. 20- 25).
De siste årene har barnevernsfagligarbeid med etniske minoriteter vært på dagsorden.
Bufdir (2022) viser til at barn og unge med innvandrerbakgrunn er i statistikken
overrepresenterte mottaker av hjelpetiltak i hjemmet fra barnevernet (Bufdir, 2022).
Relasjonen mellom minoritetsforeldre og barnevernet har lenge vært basert på frykt og
mistillit. Hvor begge partene forteller om misforståelser og vanskelig samarbeid (Athar, 2015,
149). Deriblant handler flere av problemstillingene rundt barnevernsarbeid med etniske
minoriteter, om manglende forståelse til kulturens betydning i levemåter, samt forståelse til
utfordringer som kan ta plass for etniske minoriteter, som er nye i Norge (Berg & Paulsen,
2021, s. 11). Forskning viser også til at flere saksbehandler utrykker at det er krevende og
arbeidet med familier med minoritet etnisk bakgrunn. Da de opplever at de trenger en annen
form for kunnskap, enn den kunnskapen de har tilegnet gjennom utdanningsløpet og
tidligere erfaringer (Rugkåsa & Ylvisaker, 2018, s. 200).
Terkelsen er lavere for å melde inn bekymring til barnevernet for familier som ikke er etnisk
norske, enn for familier som har etnisk norsk bakgrunn. Hvor også henleggelses terskelen vil
gi lik statistikk. Dermed vil det være høyre sjanse for at en undersøkelse iverksettes i familier
med minoritetsbakgrunn (Lauritzen et al., 2015 sitert i Bunkholdt & Kvaran, 2021, s. 234).
Dette viser til at barnevernet ikke arbeider likt mellom ulike gruppe mennesker. Bakgrunn for
slike avgjørelser kan ha en sammenheng med saksbehandleres egne erfaringer og eventuelle
fordommer knyttet til minoritetsfamiliers psykologiske og sosiale forhold. Videre hvor disse
vurderingene kan bidra til anstrengt samarbeid, samt iverksette tiltak som ikke er godt nok
for familien (Bunkholdt & Kvaran, 2021, s. 234)