Vi trenger kompetanse i akuttmottak, også hos sykepleiere En tverrsnittsundersøkelse blant akuttsykepleiere, spesialsykepleiere og sykepleiere ved norske akuttmottak
Abstract
1.Sammendrag
1.1.BakgrunnKritisk syke pasienter blir møtt med medisinsk team når de ankommer akuttmottak. Team som akuttsykepleier er en del av. Flere rapporter har frontet viktigheten av kompetanse i akuttmottak, men det foreligger lite forskning på akuttsykepleiere i medisinsk team i Norge.
1.2.Hensikt og problemstillingHensikten med artikkelen er å kartlegge om dersom respondenten erfarer feil eller behov i primærundersøkelsen på medisinsk team, utfører strakstiltak. Samt assosiasjon mellom det og utdannelse, teamerfaring og ansiennitet. Problemstillingen er som følger: Bidrar akuttsykepleier eller sykepleier fra akuttmottak i medisinsk team, og blir bidraget påvirket av utdanning, teamerfaring eller ansiennitet?
1.3.MetodeForskningsprosjektet er en tverrsnittstudie med bruk av spørreskjema. 15 av 18 somatiske akuttmottak i Helse Sør-Øst er inkludert. Av populasjonen på 853 respondenter, besvarte 150 respondenter spørreundersøkelsen. Resultatene er fremstilt i frekvens -og krysstabell.
1.4.ResultatSpesialsykepleiere (33,3%) og akuttsykepleiere (24,2%) foreslår forslag til observasjon eller behandling oftest. Akuttsykepleiere innhenter oftest tilleggsutstyr (33,3%). Sykepleiere med lengst ansiennitet foreslår oftest forslag til tiltak (22,7%). Sykepleiere med kortest teamerfaring foreslår tiltak (34%), innhenter tilleggsutstyr (39,6%), effektuerer beskjeder (39,6%) færrest ganger og korrigerer teamet færrest ganger ved ukorrekt gjennomgang av ABCDE (39,6%).
1.5.Konklusjon Videreutdanning, lang ansiennitet og lang teamerfaring medfører trolig at akuttsykepleiere eller sykepleiere utfører strakstiltak om de erfarer feil eller behov i primærundersøkelsen på medisinsk team.
NøkkelordTeamsamarbeid, sykehus, sykepleie
2. Summary
2.1. BackgroundA medical team often meets the critically ill patient when they arrive at the emergency department. A team the emergency nurse is part of. Several reports have highlighted the importance of competence in the emergency departments, but the research on the emergency nurse in medical teams in Norway is insufficient.
2.2. PurposeThe aim of this article is to survey if respondent experiences errors or needs in the primary examination of the medical team, immediate takes action. As well association between that, and education, team experience and seniority. The research question is: Does the emergency nurse or nurse from the emergency department contribute to the medical team, and is the contribution influenced by education, team experience or seniority?
2.3. MethodThe research project is a cross-sectional study using a questionnaire. 15 out of 18 somatic emergency departments in the South-Eastern Norway was included. Of the population of 853 respondents, 150 respondents answered the survey. The results are presented in a frequency tabulation and crosstabulation.
2.4. ResultSpecialist nurses (33,3%) and emergency nurses (24,2%) suggest suggestions for observation or treatment most often. Emergency nurses most often obtain additional equipment (33,3%). Nurses with the longest seniority most often suggest proposals for interventions (22,7%). Nurses with the shortest experience suggest interventions (34%), obtain additional equipment (39,6%), execute messages (39,6%) the fewest times and correct the team the fewest times in the event of incorrect review of the ABCDE (39,6%).
2.5. ConclusionSpecialist nurses, and nurses with long seniority and long team experience will probably take more immediate action if they experience errors or needs in the primary examination in the medical team.
KeywordsTeamwork, Hospital, Nursing