• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogiske endringer i barnehagen ved sykefravær - Fra barnehagelærerens perspektiv

Jacobsen, Pernille B.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230074794:98694613.pdf (959.3Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3163298
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning - Masteroppgaver [33]
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg belyst på hvilken måte sykefravær påvirker barnehagelærerens pedagogiske

arbeid i barnehagen. Mitt metodiske arbeid baseres på Max van Manen (1997)sin forståelse av hermeneutisk

fenomenologi, og sees på i lys av menneskers levde erfaringer. Jeg har gjennomførtsemistrukturelle intervjuer

med seks barnehagelærere i seks forskjellige barnehager fra to kommuner. I mitt teoretiske grunnlag for

oppgaven har jeg benyttet meg av Hanna Arendt og hennes teorier omkring mennesket i tale og handling

(Arendt, 1996). I denne forbindelse benytter jeg meg av Arends tolkning av veven som metafor for de

mellommenneskelige forbindelsene i tilknytning til endringer i barnehagelærerens pedagogiske arbeid ved

sykefravær i barnehagen.

Mine funn viser at det pedagogiske arbeidet påvirkes i stor grad av barnehagens sykefravær, og at

barnehagelæreren må gjøre tilpasninger og endringer i utøvelsen av det pedagogiske arbeidet for at det i så

liten som mulig grad skal påvirke barn og medarbeidere. Endringene i det pedagogiske arbeidet blir sett på i

lys av blant annet vikarbruk, arbeidsbelastning, relasjoner/relasjonsarbeid, gjennomføring av pedagogisk

planlegging og pedagogiske aktiviteter, og følelser av dårlig samvittighet og utilstrekkelighet.

Barnehagelæreren tilpasser det pedagogiske arbeidet slik at barn og medarbeidere skal påvirkes i så liten grad som mulig av barnehagens sykefravær. Barnehagelæreren gjør endringer i sitt pedagogiske arbeid der de blant annet velger å gå på jobb når de er syke på grunn av dårlig samvittighet for de som er igjen i barnehagen. De står i en økt arbeidsbelastning som i lengden kan føre til sykdom eller utbrenthet.

Ved å benytte meg av Arendts (1996) teorier og hennes bruk av veven som metafor synliggjøres

kompleksiteten i barnehagens sykefravær, og videre hvordan de ulike trådene i veven har påvirkning på

hverandre i forbindelse med endringer i barnehagelærerens pedagogiske arbeid ved sykefravær. Under

arbeidet med denne oppgaven oppdaget jeg ved mine litteratursøk at det finnes lite forskning på sykefravær

i en barnehagesammenheng, og at mer forskning på tematikken er nødvendig.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit