Ansiktet som lerret - ansiktsmaling som estetiske kommunikasjonsformer
Abstract
I denne arts-based research studien anvender jeg tre innganger for å skape en dypere innsikt og forståelse om ansiktsmaling. Gjennom den første inngangen undersøker jeg hvordan ansiktsmaling kan ha blitt brukt i vårt prehistoriske landskap. Jeg ser også på hvordan ulike folkegrupper på tvers av nasjonale og historiske grenser har overført sosiale og kulturelle ansiktsmalingspraksiser mellom seg. I den andre inngangen undersøker jeg hvordan egne livserfaringer kan ha banet veier inn mot dette studiet. Videre drøfter jeg hvordan ansiktsmaling muligens kan ha fått innpass i barnehagen gjennom barnehagens karnevals-markering. I den tredje inngangen presenterer jeg en kunstnerisk tilnærming hvor jeg sammen med fire medforskerbarn i en barnehage, undersøker i fem dager hva som kan oppstå mellom barn, ansiktsmaling og voksne når vi bruker hverandres ansikter som lerret. Mine metoder farges av estetiske tilnærminger og jeg bruker barnesamtaler, deltagende observasjoner, fotografier og videoopptak for å vise til deler av barnas undersøkelsesprosesser med ansiktsmaling. Mine funn viser hvordan medforskerbarna i samhandling med ansiktsmaling bryter med etablerte ansiktsmalingspraksiser, de skaper estetiske sfærer og anvender estetiske uttrykksformer, og de skaper relasjonsestetiske samhandlinger når de bruker ansiktsmalingen med frihet.