Materielle koreografier. De yngste barnehagebarnas estetiske utforskning med papir.
Abstract
Materielle koreografier er et masterstudie som tar for seg de yngste barnas estetiske utforskning med papir. Med problemstillingen: Hvilken rolle spiller materialitet i barns estetiske utforskning med papir? søker jeg innsikter i materialenes og materialitetenes bidrag, som en del av barns estetisk utforskende prosesser i barnehagen. Materialer som del av en mer-enn-menneskelig verden forankrer studiet i posthumane og nymaterielle teorier (Barad 2007).
Prosjektet er inspirert av og bygger på Nina Odegard’s (2021) doktoravhandling som tar for seg idéen, fenomenet og konseptet estetisk utforskning. Begrepet bygger på forståelsen om et mangesanselig, estetisk møte som finner sted mellom mennesker og materialer/materialitet. Møtene kan forstås som intra-aktive sammenvevinger mellom ulike deltagende aktører, som bidrar til å flytte oppmerksomheten fra hva situasjoner og materialer er til hva de gjør (Odegard, 2021; Odegard et al. 2023, s. 157). Sentralt for begrepet ligger idéen om hva mer, eller hva annet vi kan finne gjennom å være i estetisk utforskning (Moxnes et. al. 2021, s. 84).
Med utgangspunkt i en utforskende post-kvalitativ tilnærming, videreutvikles forestillingen om estetisk utforskning. Forskningsarbeidet bygger på sensorisk etnografi (Pink 2015). Studiens fire hovedinnsikter kategoriseres og diskuteres som 1. materielle kropper 2. materielt sanselige kropper 3. materielle språk og 4. materielle koreografier. Sistnevnte kategori lar også flokkingfenomenet tre fram som et klart delfunn. Til sist løftes og konkluderes studiens forskerspørsmål: Hva kan forskning om barns estiske utforskning med materialer (papir) bidra med, i barnehagefeltet?
Å forske med/som del av barns estetiske utforskning med papir viser seg av verdi inn til barnehagefeltet i form av å utvide perspektiver på barndom i en mer-enn-menneskelig verden.